Home Bilnyheder 500 hestekræfter i VW Golf GTI
0

500 hestekræfter i VW Golf GTI

500 hestekræfter i VW Golf GTI
0
0

Twin-turbo VR6 leverer 503 hestekræfter i Design Vision GTI.

Vi vidste at der var noget tosset på vej men Design Vision GTI syntes at være Volkswagens svar på et spørgsmål som ingen rigtigt stillede efter afsløringen af Golf GTI. Vi havde ikke mange ankepunkter da vi kørte den tidligere på ugen.

Ikke desto mindre har VW nu afsløret en 503 hestekræfters, 3.0-liters twin-turbo VR6 udgave med direkte indsprøjtning. Bilens navn er Design Vision GTI og bilen fik premiere på Worthersee festivalen.

0-100 km/t på 3.9 sekunder

Hvorimod Audi og SEATs koncepter var nogenlunde i tråd med virkeligheden syntes Design Vision GTI blot at være et tosset projekt. VW hævder 503 hestekræfter, en topfart på 297 km/t og 0-100 km/t på 3.9 sekunder fra konceptbilen. Selv den mest hårdnakkede VW fan kan regne ud at den slags kræfter ikke kommer fra den regulære 2.0-liters motor i GTIen og VW har trods alt også adgang til lidt mere legetøj end den gennemsnitlige europæiske tuner.

Læs også:  Fords nye pickup er klar til bad-ass eventyr

Det forventes at den nye VR6 motor er lånt ovre fra Porsches fabrik hvor den snart vil være at finde i den faceliftede Panamera hvor den forventes at yde over 500 hestekræfter og 479 Nm. Kræfterne sættes i asfalten ved hjælp af firehjulstræk og DSG mens de keramiske bremser sørger for at den voldsomme GTI kan tæmmes igen.

Om ikke viser Design Vision GTI den mest ekstreme anvendelse af VWs nye MQB platform der danner basis for Skoda Octavia, SEAT Leon, Audi A3 og VW Golf. Ifølge VW selv hører Design Vision GTI dog hjemme på racerbanen men at VW kan skabe en bil af denne type på platformen tegner unægtelig godt for fremtiden og der spekuleres nu i, hvorvidt Golf R atter vil have VR6 motor igen. I kabinen finder man en gigantisk DSG-gearvælger, en begrænsede mængder knapper, store mængder kulfiber og særlig opbevaringsplads til racerhjelme, bag sæder. Dørhåndtag i stof fuldender looket.

Læs også:  Ny A4 strammer op