Her er politiets nye patruljevogne

12. oktober 2013
|
Bilmærker, Volkswagen

Fra 2015 til 2017 vil Politiet udskifte cirka 2.600 tjenestebiler, og de to finalister blev Mercedes C 220 CDI stationcar med manuelt gear samt Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI med DSG.

C 220 CDI har en firecylindret 2,1 liters dieselmotor med 170 hk, en topfart på 219 km/t og accelerationstiden fra 0-100 km/t tager 8,5 sekunder. Den 2,0 liters turbodieselmotor i Passat yder 177 hk, og i kombination med den sekstrins DSG-gearkasse er topfarten 220 km/t og accelerationstiden til 100 km/t 8,6 sekunder.
Én væsentlig forskel på de to modeller er, at C-klassen har baghjulstræk modsat Passat som har forhjulstræk.

Ved udvælgelsen af de nye patruljevogne blev der kigget på hhv. praktisk arbejdsplads og totaløkonomien gennem bilens to- til fem-årige levetid.

Det danske politi får leveret en næsten standard C-klasse stationcar. De eneste ændringer er, at selelåsene er flyttet og ledningsnettet forberedt på politiudstyr. Forvandlingen fra almindelig C-klasse til patruljevogn sker hos forhandlere i Danmark, og videoen her i artiklen giver dig et indblik om selve udviklingen.

Lysbroen placeret på tagbøjlerne er udskiftet til diodeblink på taget, hvilket vi allerede har set på SuperB-politibilerne. Den nye løsning er både billigere i indkøb og drift, da den passer på alle biltyper.

Selvom det først var planen, at den nye Mercedes patruljevogn skulle tages i brug fra 2015, er flere politikredse allerede begyndt.

Bilsektionen er Danmarks digitale bilmagasin.

Har du spørgsmål eller en god historie, så er du velkommen til at kontakte os på: info(@)bilsektionen.dk.
Copyright © 2024 Bilsektionen.dk ApS - CVR 42597155 | Ny hjemmeside af Højvig Group | Cookiepolitik