Home Bilnyheder Alt om Golf R 400
0

Alt om Golf R 400

Alt om Golf R 400
0
0

De fleste ville nok mene en Golf GTI med 220 eller 230 heste som Performance-model er ganske potent, men hvad hvis nok ikke er nok?

Tyskerne i Wolfsburg har taget det til ekstremerne med den nye konceptbil Golf R 400. Som navnet betegner har den 400 hestekræfter, hvilket leveres af en 2-liters turboladet benzinmotor, der er baseret på motoren fra en Golf R, men brugen af motorsports-inspireret teknologi har øget effekten med 100 hk. Med den køreklar vægt på 1.420 kilo betyder det hver hk kun skal flytte 3,55 kg mod 4,98 kg i en Golf R med 300 heste. Det kommer dog næsten helt ud af proportioner, når man sammenligner med den 230 hestes Golf GTI Performance, hvor det er 6,1 kilo…

Motorens drejningsmoment er 450 newtonmeter, hvilket betyder det også forøget med 70 Nm i forhold til Golf R. 0-100 km/t er klaret på 3,9 sekunder, og topfarten er elektronisk begrænset til 280 km/t. Gearskiftene styres af en 6-trins DSG-gearkasse, til trods for du på billederne kan se en sekstrins manuel.

Kræfterne sendes til alle fire hjul ved hjælp af 4MOTION-firehjulstrækket, der via en hurtig elektro-hydraulisk Haldex-kobling og elektronisk styrede differentialer (EDS) integreret i det elektroniske stabiliseringssystem (ESC) fordeler motorkraften effektivt mellem de fire hjul. Ved normal kørsel overføres de fleste af kræfterne til forhjulene, men alle kræfterne kan såmænd sendes til baghjulene.

Skal køreoplevelsen være ekstra involverende er der en sportsfunktion, hvor der bliver løsnet lidt op for de elektroniske tøjler.

Golf R 400 er sænket yderligere 20mm ift. en almindelig Golf R, mens sporvidden er gjort bredere og den står på brede 19” alufælge. Grundet de større hjul og skærme er den 20mm bredere i hver side.

Inspireret af motorsport er detaljer som listen i frontkofangeren, der indrammer luftindtagene ude i hver side og det midterste luftindtag, udført i kulfiber. Dette stilelement er gentaget i bagkofangeren, der har C-formede integrerede luftudtag, så den varme luft fra bremserne kan slippe ud. Bagkofangeren er også udstyret med en integreret diffuser samt to veldimensionerede forkromede udstødningspiber på 110 mm i diameter. Hvor Golf GTI har den karakteristiske røde linje i kølergrillen, er den på Golf R 400 iøjnefaldende gul.

I kabinen finder man dybe sportssæder udført i en kombination af Alcantara og kulfiberlæder med integrerede nakkestøtter og huller i ryglænet til racerseler. Kulfiberlooket på instrumentbordet og dørbeklædningen giver kabinen en meget sportslig atmosfære. Alle læderbeklædte dele har en syning i kontrastfarven gul, der er gennemgående for hele bilen.

VW Golf R 400 er blot en konceptbil, og der er foreløbig ingen planer om at sætter den i produktion.