1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Audi R8 – mere dynamisk end nogensinde før
0

Audi R8 – mere dynamisk end nogensinde før

Audi R8 – mere dynamisk end nogensinde før
0
0

R8 er kendt som det ypperste i Audi modelrækken, og nu er den potente sportsvogn blevet endnu mere dynamisk.

Den vil blandt andet kunne kendes på nye LED for- og baglygter, mens singleframe-grillen med afskårne hjørner øverst samt nydesignede diffusor og store afgangsrør gør den kan genkendes.
Audi R8 V10 plus har yderligere en anderledes diffusor geometri, og er fremstillet i kulfiberforstærket polymer.

Den finpudsede firehjulstrukne Audi R8 kan både erhverves som Coupé og Spyder, mens der er tre forskellige motorer på listen. Den mindste model med 430 hk og den nye 7-trins S tronic-gearkasse har fået forbedret accelerationstiden fra 0-100 km/t med 0,3 sekunder!
Selvom Audi R8 er blevet hurtigere end før er brændstofforbruget reduceret med op til 0,9 liter pr. 100 km og 22 gram CO2 per kilometer.

Læs også:  Range Rover: Luxus cruiseship på landevejen

Motoren er en V8 som udover 430 heste også leverer 430 Nm v. 4.500-6.000 omdr/min, hvilket betyder den som Coupé klarer 0-100 km/t på 4,3 sekunder, mens tophastigheden er 300 km/t.

Vælges den 10-cylindrede model med 525 hk og 530 Nm klares accelerationen på 3,6 sekunder, mens den først stopper ved 314 km/t..

Audi R8 V10 plus

Hvis kun det hurtigste er godt nok, så skal topversionen med 550 hk og 540 Nm vælges. Audi R8 V10 plus klarer med s tronic gearkassen 0-100 km/t på 3,5 sek, kører op til 317 km/t og erhverves kun som coupé.

Udskiftning af gearkasse

Den tidligere R tronic gearkasse er skiftet ud med en ny syvtrins S tronic gearkassen. Hvis man selv vil skifte gear vælges den sekstrins manuelle.
Automatgearkassen er en dobbeltkoblings og er standard på begge V10-modeller med et launch-control program.

Læs også:  Ford afslører endnu en elektrisk varebil

Både V8’eren og de to V10’ere har en fordeling af akseltrykket på omkring 43:57, hvilket giver fine vilkår for en sportsvogn med centermotor og quattro firehjulstræk.
Undervognen på R8 V10 er sat yderligere op til dynamik, hvilket bl.a. skyldes en særlig konfiguration med ændret opsætning af fjedre/støddæmpere samt justering af camber-værdierne på forakslen, hvilket giver mere dynamiske køreegenskaber.

Topmodel på slankekur

Vælges den opdaterede Audi R8 V8 med manuel gearkasse er vægten 1.560 kg, uden fører. R8 V10 plus topmodellen vejer kun 10 kg yderligere, og det dermed lykkes at reducere vægten med omtrent 50 kg!

Denne vægtreducering skyldes primært karosseriet. En Audi Space Frame af aluminium vejer kun 210 kg, hvilket dermed er næsten 40 % lettere end en sammenlignelig stålkonstruktion. Vælges Spyder-modellen med den elektrohydraulisk kalechetop er vægten 216 kg.

Læs også:  BMW 7-serien for syvende gang - og nu også helt elektrisk

Du kan allerede nu bestille Audi R8 fra 2.479.383 kr..

tags: