BMW og Toyota har indgået en aftale om at bygge en ny sportsvogn, som del af en samarbejdsaftale, der også vil indebære udvikling af brændstofsceller, elektriske motorer og nye letvægts teknologier.
Ved BMWs hovedkvarterer i Munchen i dag, afslørede Toyotas administrerende direktør, Akio Toyoda og BMWs direktør Norbert Reithofer dokumentet, der efterfølgende blev underskrevet. Aftalen udvider den foregående samarbejdsaftale der blev stiftet i 2011.
Den nye Supra
Nu vil parterne give sig i kast med det udvidede samarbejde, der vil omfatte udviklingen af platformen til en fælles sportsvogn. På trods af at Toyoda og Reithofer ikke gav flere detaljer omkring samarbejdet, formodes platformen at danne basis for den nye Toyota Supra eller Celica.
Supra udgik af produktion i 2002, og den nye bil kunne anvende komponenter fra den nye 6-serie, hvorimod en Celica ville anvende dele fra den eksisterende 3-serie.
Centermotoriseret BMW på vej
Alternativt kunne man forestille sig et projekt i stil med Toyotas samarbejde med Subaru, som for nyligt skabte bilerne GT86 og BRZ. Det formodes dog at BMW er i færd med at udvikle en centermotoriseret sportsvogn.
Det forventes at bilen vil anvende en hybrid eller helt elektrisk drivlinje, som er et ekspertområde for Toyota. Den kunne også anvende BMWs banebrydende letvægtsteknologi, som kulfiberforstærket polymer (CFRP) der anvendes i den nye i3 og i8.
“Toyota is strong in environment-friendly hybrids and fuel cells,” sagde Toyoda. “I believe BMW’s strength is developing sports cars. They know how to make a car perform. I get so excited thinking about the cars that will result from this relationship.”
Som del af den eksisterende aftale, vil BMW levere dieselmotorer til Toyota fra år 2014, og giganterne udvikler et nyt lithium-ion batteri i fællesskab.
Under the existing link-up, BMW will supply diesel engines to Toyota from 2014 onwards, while the two companies will also develop lithium-ion battery technology.