Home Bilmærker Aston Martin Brugttest: Aston Martin Vantage V8 Roadster
0

Brugttest: Aston Martin Vantage V8 Roadster

Brugttest: Aston Martin Vantage V8 Roadster
0
0

En Aston Martin får de fleste til at vende sig om på gaden, men hvordan opleves en næsten syv år gammel V8 Vantage Roadster bag rattet, og hvad koster sådan en krabat efterhånden?

Aston Martin historien går tilbage til 1914, hvor de to grundlæggere Lionel Martin og Robert Bramford præsenterede deres første bil i marts 1915. I 1925 blev firmaet overtaget af nogle rigmænd, og David Brown Limited overtog Aston Martin efter 2. Verdenskrig, hvorefter produktionen af DB-modellerne begyndte – måske du kan huske DB5 fra James Bond-filmen Goldfinger…

Vi skal dog ikke helt så langt tilbage for at finde introduktionen af Vantage Roadster modellen, da den for første gang blev vist ved Los Angeles Auto Show i 2006. Siden blev den ottecylindret motor opdateret i 2008, da volumen blev opgraderet til 4.7 liter. Udover at yde mere moment og flere hestekræfter kørte den endda også længere på literen! Testmodellen var dog den gamle 4.3 liters V8 med 380 hestekræfter og 420 newtonmeter, hvor accelerationstiden på papiret fra 0-100 km/t er cirka 5 sekunder. Roadsteren vejer 90 kilo mere end coupé-modellen, og har en køreklar vægt på over 1.700 kilo, hvilket gør den til en småtung krabat.

Spørg man folk på gaden er der delte meninger om designet, men de fleste mener Vantage Roadsteren fremstår yderst elegant. Dette er til trods for, at den er en smule markant i sine former, som vi også kender det fra andre Aston Martin modeller, men der er en elegance over det, som de andre ikke kan følge. Trods designet er gennemført på mange måder, så må man grine af nøglen, der er en gammel Ford Mondeo-nøgle, og dermed ikke noget man forventer hører til en bil i millionklassen. Logoet på fronten får dog mange til at se bort fra alt andet. Aston Martin er nemlig noget helt specielt.

Læs også:  Hele historien: Ferrari larmede for meget ved 38 km/t

Som du måske fornemmer var jeg en smule kritisk overfor den elegante englænder, men jeg var samtidig spændt på dens lyd. Efter nøglen var drejet rundt, V8-motoren havde givet et solidt grynt fra sig, og kalechen rullet af var det af sted ud mod de nærmeste landeveje.

Testmodellen var udstyret med den sekstrins selvskiftende manuelle gearkasse, hvilket eksempelvis er samme type gearkasse vi finder i Ferrari 599 GTB. Gearskiftene kan næppe betegnes som bløde ved selv stille kørsel, og man skal derfor lære gearkassens arbejdsgang ordentligt, hvis man ønsker en bare nogenlunde behagelig køretur. Samtidig virker accelerationen dog bare mere brutal med denne gearkasse, hvor man ikke er i tvivl om, hvornår det nye gear bliver lagt ind. Personligt havde jeg fortrukket modellen med manuelt gear.

Læs også:  Volvo til kamp mod flytrafikken

Efterhånden er jeg kommet ud i skoven, og motoren er endelig varm, således den første gang kan få fuld gas ud gennem et par gear. Jeg bremser stille ned og gearer ned til andet gear, hvorefter den får alt hvad den kan trække. Op til 4.000 omdr/min er det primært vindstøjen som fylder lydbilledet, men herefter overtager en dyb og lidt hysterisk lyd resten af vejen op ad omdrejningstælleren. Lyden er fantastisk, men alligevel ærgrer det mig, at man skal give den så mange tæv for at nyde lyden til fulde. For mig er køreglæde også en fantastisk lyd ved selv lave hastigheder, men man skal næsten køre halvpsykotisk for at nyde V8’eren.

Bag rattet føles den større end på papiret, og eksempelvis føles den større Jaguar F-Typen faktisk mindre – den er dog også både lettere og mere adræt. Nu er den testede Vantage Roadster dog også ”gammel” teknologi fra 2007, og med det i mente må den siges at være en særdeles fornem motorvejsflyder ift. sin klasse.

Læs også:  Welt-klasse fra næsten fejlfri Mercedes

Nyprisen på den testede model var i 2007 2,6 millioner kroner, hvilket vel og mærke var uden alt ekstraudstyret. I dag koster en 2007 model fra omkring 1,3 millioner kroner med 20.000 kilometer på klokken. Jeg ville personligt hellere have en spritny 340 hestes Jaguar F-Type, trods det så ingen Aston Martin er, men jeg mener der er flere fordele ved at vælge en moderne Jaguar sportsvogn end en efterhånden ældre gammeldags Aston roadster. I hvert fald så længen prisen er så høj.

Vi synes:

Aston Martin V8 Vantage Roadster er en dejlig cruiser, og det er bestemt en sportslig Aston, men personligt er jeg ikke helt forelsket som så mange andre. Måske det kommer med alderen og de grå hår?

Aston Martin Vantage V8 Roadster
4.3 liters ottecylindret benzinmotor
Ydelse: 380 hk og 420 Nm
Præstationer: Topfart: 280 km/t – 0-100 km/t: 5 sekunder
Forbrug: 5,8 km/l
Køreklar vægt: Over 1.700 kg
Mål i cm: Længde: 438, Bredde: 186,5, Højde: 125,5
Bagagerumsvolumen: 144 liter.
Nypris i 2007: 2.600.000 kr. (Brugtpris i 2014: Fra 1.295.000 kr.)