4,2 liters V8 motor, 354 hk, firehjulstræk og fire ringe på kølerhjelmen – det lyder jo som opskriften på et rigtig giftigt vogntøj! Vi har kørt en brugt Audi S5 for at give dig svaret på, om det blot er en potensforlænger for solariebrune bodybuildere med nakketatoveringer og pitbulls, eller om den gemmer på lige så meget køreglæde.
Med vores bilentusiast briller på, har flere biler i sportscoupé-klassen fået et lidt blakket ry. Ofte ser man typer bag rattet, der mest af alt ligner nogle der har købt en hurtig bil for at få ”streetrespekt” på parkeringspladsen foran Fitness World.
Den indstillingen bliver vi nødt til at ligge bag os, da vi er på vej ud for at hente bilen, en Audi med V8-motor, og det lyder jo ikke så ringe endda.
Da vi ankommer til Bilforum Import i Nørresundby, som venligst har lånt os bilen, får vi nøglerne og skal først flytte nogle omkring holdende biler før vi kan få gravet Audien ud – men det er arbejdet værd, koldstarten kvitterer med et ordentligt V8-bulder, endda et potent et af slagsen.
Vi ruller sydpå fra Aalborg af de mindre veje, målet hedder Støvring, hvor vi skal lave billeder på et køreteknisk anlæg. Inden vi kommer uden for byen, skal vi gennem nogle tætte gader, hvor man med soltaget åbent får lyden af V8’eren til at kravle helt ind under tøjet. Det er ikke ligefrem anerkendende blikke folk sender efter den lave bil med mørke ruder og en meget mørk kabine, når man gasser lidt op for at høre bulderet, men vi kan simpelthen ikke dy os.
Ude på de små veje som ligger øde hen, får vi rig mulighed for at teste bilen til det den i virkeligheden er bygget til – nemlig at bide hårdt i asfalten. Og det gør den så sandelig også. Men heldigvis ikke så hårdt du ikke får lov til, at have lidt sjov i svingene. Firehjulstrækket sætter sine naturlige grænser for, hvor meget overstyring du kan få. Men det er ikke umuligt at få den ud og danse lidt på grænserne, men sørg lige for at have et godt forhold til forsikringsmand inden du kaster dig ud i halsbrækkende kunster.
Noget af det Audi S5 har fået kritik på er den ulige vægtfordeling og tunge næse. Den ene dag vi fik mulighed for at teste bilen i – fik vi ikke den helt dybe indsigt heri. Men vi kan konstatere, at en bil der vejer cirka 1750 kg, på trods af 354 hk lider lidt under sin vægt. Til sammenligning vejer M3 300 kg mindre, og har en mere fordelagtig 50/50 vægtfordeling.
Accelerationen i bilen er hurtig, med en 0-100 km/t tid på cirka 5,2 sekunder. Den føles bare ikke eksplosiv og intens bag rattet, som man kunne tænke sig. Du er afsindigt hurtigt oppe og køre 150 km/t, hvis du er lidt frisk på speederfoden. Farten mærker du specielt ikke meget til i Comfort mode, men skift til Dynamic mode, og du får en mere intens køreoplevelse med hurtigere speederrespons og stivere undervogn.
Styretøjet føles permanent perfekt tungt, her får firhjulstrækket for alvor en plads i vores hjerter.
I kabinen glider du i øvrigt godt på plads i de sprøde dellæder sportssæder med S5 emblemer, som pryder den ellers mørke kabine. Man savner dog en funktion, der kunne stille på støtten i siderne. Velkendt Audi kvalitet gennemsyrer kabinen, og ligner til forveksling noget vi kender fra andre modeller. I S5 får du dog med S-line et dejligt MMI system, panoramatag, bakkamera, B&O lyd og andre S-logoer.
Vi er nået frem til køreteknisk anlæg, hvor vi skal lave billeder – her får vi dog også asfalt fri for andre trafikanter, hvilket giver rig mulighed for videre test. Da vi ankommer, kører nogle kommende motorcyklister rundt på anlægget, og vi må pænt vente. Da de er ude af syne trækker vi ind på asfalten – speederen nærmer sig gulvmåtten, og der kvitteres igen med et ordentligt V8-bulder. Da vi parkerer bilen i et af anlæggets sving til foto, kommer en motorcykel ind på banen igen, ”ups” tænker vi straks, da den holder op på siden af os. Det er en ældre kørelærer, der liiige skal høre, hvad er der for en bil. Meget entusiastisk spørger han ind til bilen, og er ved at tabe både hjelm og gebis, da vi fortæller ham, det er en 4,2 liters V8 med 354 hk. Han får lov at hoppe bag rattet, og trykker på samtlige knapper, mens vi stiller kameraudstyret klar.
Dagen er fuldendt, og vi kan konstatere, at det er en rigtig entusiastbil, vi har testet, specifikationerne på bilen kan få en gammel kørelære til at spærre øjnene op – og det samme gjorde den for os, da vi selv kom bag rattet.