1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Brugttest: Honda S2000
0

Brugttest: Honda S2000

Brugttest: Honda S2000
0
0

Da Honda S2000 blev sat til salg, kom der ikke mange til Danmark, da oftest blev fravalgt grundet prisen. Dengang kostede den næsten 700.000 kroner, og prisen blev på intet tidspunkt justeret. I dag er Honda S2000 blevet en kultbil, og derfor er det heller ikke en billig brugt bil at anskaffe sig. Et eksemplar på Bilbasen fra 1999 med 119.000 kilometer på tælleren er prissat til 189.000 kroner, mens den faceliftede model vi testede fra 2008 blot havde kørt 25.000 km, og dermed også en pæn sjat dyrere.

Den første udgave af S2000 blev allerede vist i 1995 som konceptbil ved Tokyo Motor Show, men produktionsmodellen kom først i 1999, da den skulle være 50-års jubilæumsmodel for det japanske bilmærke. Den faceliftede model kom i 2004, og forskellene er bl.a. man har opdateret affjedringen for at reducere understyring, man har forbedret stabiliteten og lavet kosmetiske ændringer såsom nye kofangere både for og bag, revidere forlygter, LED baglygter og ovale udstødningsrør. Desuden kan det også nævnes produktionen blev flyttet fra Takanezawa til Suzuka. Tidligere var den dog blevet produceret side om side med Honda NSX og Insight hybrid.

Honda S2000 har en ydelse på 240 ponyer, og da den kom frem var det den standardbil i verden, som havde den højeste litereffekt fra en motor uden turbo. Selv i 2014 er 240 hestekræfter fra en 2-liters motor ganske acceptabelt, og således kan man også følge med de fleste GTI’er, da S2000 blot skal bruge 6,2 sekunder fra 0-100 km/t! Husk på Golf GTI Performance ”blot” yder 230 heste fra en 2-liters motor MED turbo! Momentet på 208 newtonmeter opleves først ved 7.500 omdr/min, men begrænseren slår også først ind ved 9.000 omdrejninger i minuttet! Dermed starter det sjove først der, hvor næsten alle andre biler har tabt pusten, og det er med til at gøre køreoplevelsen meget speciel. Motoren bruger selvfølgelig Hondas anerkendte VTEC-teknologi, hvilket betyder motoren kan skifte over på et andet sæt knaster for at opnå den maksimale ydelse. Den maksimale ydelse mærkes først ved 8.300 omdr/min! Dette er sød musik for bilentusiaster, men hvis du bare vil cruise op og ned af Strandvejen med konen, så er dette IKKE bilen for dig.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Bare rattet føles Honda S2000 som en banebil… Den er ekstrem kontant, og der er ikke meget komfort over den. På vores vej mod Nordsjælland for at finde de sjove landeveje blev vi lidt trætte af Honda S2000 på motorvejen… Trods der er seks gear, så tager den ”mange” omdrejninger på motorvejen, og det betyder den larmer. Når ”mange” står i citationstegn skyldes det, at det blot er 3.000-3.500 omdrejninger i minuttet, og det er i realiteten ikke mange omdrejninger for en S2000 – men nok til det larmer.

Da først vi kom frem til landevejene efter længere tid belønnede Hondaen dog også vores tålmodighed. Styretøjet er kvikt og yderst kontant, mens den sporty undervogn ikke lader dig tvivle på selv de mindste ujævnheder i vejen. Den sekstrin gearkasse er tæt som en racergearkasse og millimeterpræcis, men alligevel misser man ikke noget gear – hele bilen er bare ekstremt intuitiv. Vægtfordelingen er også fin, og man kan hygge sig godt med de ekstremt sjove og udfordrende køreegenskaber. Alle kræfterne sendes selvfølgelig til baghjulene, og kører man ind i et skrapt sving skal man derfor passe på med et speederløft, hvis man er oppe omkring de 9.000 omdrejninger i minuttet… Honda S2000 giver vitterligt en køreoplevelse udover det sædvanlige, og det er endda imens man kan nå at nyde det. Mange moderne GTI’er og sportsvogne begynder først at blive sjove og udfordrende, når man når en meget høj hastighed, men sådan er det ikke med Honda S2000. Førstehåndsindtrykket er, at den føles som en bedre Mazda MX-5, og så endda med hestekræfter! Wauw, vi er i hvert fald meget begejstret. Honda S2000 er i hvert fald en af de få biler, hvor man er betaget af køreegenskaberne og sammenspillet mellem gearkasse, motor, pedaler og et kvikt og præcist styretøj.

Læs også:  Indvirkningen af din kreditværdighed på bilforsikringspriser

Kabinen er meget førerorienteret, og der er ikke meget interessant udover et futuristisk digitalt speedometer, samt den røde startknap som starter for alt det sjove. Det skal dog siges kabinen føles utrolig godt skruet sammen, således man ikke skal være bange for noget går i stykker – dog er den noget kedelig at se på og betjene.

Vi synes:

Man opnår ikke kultstatus uden grund – Honda S2000 er fantastisk!

Honda S2000
2-liters firecylindret benziner, IVTEC
Ydelse: 240 hk v. 8.300 o/min
Moment: 208 Nm v. 7.500 o/min
Topfart: 240 km/t
0-100 km/t: 6,2 sek
Oplyst forbrug: 10,1 km/l
Køreklar vægt: 1.250 kg
Mål i cm: L: 413,5 B: 175 H: 128,5
Bagagerumsvolumen: 142 l.
Nypris i 2008: 699.000 kr.

tags: