Home Bilnyheder Duel: Mercedes A-klasse vs. Volvo V40

Duel: Mercedes A-klasse vs. Volvo V40

Duel: Mercedes A-klasse vs. Volvo V40
0
0

Den lille premium-klasse har fået to nye deltagere. Vi forsøger at kåre en vinder blandt de to.

Mercedes A-klasse

Køreegenskaber

A-klassen er absolut skarpeste af de to. Mercedes har modsat den nærmest bedøvende kedelige forgænger, skabt en absolut velkørende og engagerende lille bil i den nye A-klasse. Styretøjet er godt vægtet, og forbløffende skarpt taget tyskernes relativt beskedne historik i klassen in mente. På 18-tommers fælge bider forenden på GTI-niveau, men i sidste ende er oplevelsen præget af envejskommunikation fra førerens side. Affjedringskomforten er dog uheldigvis også på GTI-plan, hvilket ikke er det mest klædelige for en bil med den ikoniske stjerne på fronten.

Motor og transmission

Tyskernes motorer er gennemgående gode, men dieseludgaverne støjer mere end nødvendigt. På den anden hånd er A-klassen blevet begunstiget med en dobbeltkoblingsgearkasse, som svenskerne endnu ikke kan tilbyde. Den står ikke mål med S-Tronic modellen fra Audi, ej heller med ZF-enheden fra BMW, men der er plads til forbedring gennem softwareopdateringer.

Plads og praktisk brug

Den mindste premiumklasse er som hovedregel, en anelse større end den mere gængse Golf-klasse. Dog er Mercedesen den mere kompakte af de to, og må se sig slået på benplads oglofthøjde.

Læs også:  Euro NCAP: Volvo XC60 er den sikreste bil

Udstyr og komfort

Som udgangspunkt mangler man ikke meget i A-klassen, hvilken er en tendens vi hilser velkommen, men den må alligevel se sig slået af den billigere svensker.
Kvaliteten i kabinen er overordnet som man må forvente af Mercedes, men søger man langt og længe nok, vil man finde plastik der er ligeså tillidsvækkende som Troels Lund-Poulsen.

Sikkerhed

A-klassen er endnu ikke testet ved Euro NCAP, men man må med god formodning antage at den høster fem stjerner, når det en dag sker. Den når dog næppe svenskeren rent pointmæssigt.

Økonomi

De tyske drivlinjer er gennemgående mere brændstoføkonomiske og effektive end svenskernes, der dybest består af levn fra Ford. 

Volvo V40

Køreegenskaber

Affjedringskomforten er utvivlsomt bedre end i minien fra Stuttgart, uden at den dog sætter nye grænser for behagelighed. På forventelig vis er Volvoen den mere tilbagelænede, og der skal derfor arbejdes hårdere såfremt man søger at nå de samme dynamiske resultater om ovre i tyskeren. Styretøjet er letgående, uden føling og med lemfældig præcision.

Der er omvendt hæderligt bid fra forenden, og V40 er unægteligt den bedst kørende Volvo til dato.

Læs også:  Welt-klasse fra næsten fejlfri Mercedes

Motor og transmission

Der er på dieselsiden mulighed for flere kræfter, og sågar med kompliment fra det bedårende femcylindrede orgel under motorhjelmen. På trods af at svenskernes motorer er af mindre fornem afstamning end ved Mercedes, opleves de alligevel smidigere end førnævnte.

Plads og praktisk brug

V40 er en stor bil for klassen, men den nærmest obligatoriske coupé-taglinje sikrer at pladsen ikke bliver udnyttet optimalt. Bagsædepladsen er nu alligevel større end hos rivalerne, og bagagerummet med dobbelt bund er af en anvendelig størrelse.

Udstyr og komfort

Volvo kaster mere udstyr med i handelen, da man i en mindre grad betaler for emblemet på forenden. Kvaliteten i kabinen er absolut sublim, og ikke under hvad man ville forvente af en større model, hvilket V40 ind imellem også opleves som.

Sikkerhed

Vi taler her om verdens sikreste bil, rent pointmæssigt. V40 har vundet priser for dens fodgængerairbag, som den desuden er den eneste bil i verden i besiddelse af, og er den bil der har opnået den absolut bedste score hos Euro NCAP.

Økonomi

Volvoen er nogen og femten tusinde billigere end Mercedesen, men motorerne står rent brændstoføkonomisk og udledningsmæssigt ikke mål med tyskernes anstrengelser.
Der er en række spritnye enheder på vej, men der går endnu år før de finder vej til Volvos modelprogram.

Læs også:  Range Rover fornyer deres mindste

Konklusion

V40 og A-klasse er på trods af den kollektive segmentering, to forbavsende forskellige biler.
De repræsenterer hver især en glimrende nedkogning af de respektive fabrikanters udtryk, hvor Volvoen dog synes mest repræsentativ.

Hovedparten af køberne vil være nyt klientel hos mærkerne, men de som ikke er, vil straks føle sig hjemme bag rattet af de to biler.

Det er svært at kåre en sejrherre blandt to køretøjer, der ender med at bevæge sig i hver deres retning, men Volvoen synes alligevel at være den mest fuldendte bil blandt de to, da Mercedes’en med dens kontante affjedring og måske oversportslige ambitioner, ind imellem føles en kende påtaget, og ikke helt rammer det dynamiske højdepunkt, som de tyske ingeniører utvivlsomt har sigtet efter.

[table “” not found /]