Home Bilnyheder Duel: Opel Astra OPC vs. Mercedes A250 Sport

Duel: Opel Astra OPC vs. Mercedes A250 Sport

Duel: Opel Astra OPC vs. Mercedes A250 Sport
0
0

Valget af en GTI i mellemklassen behøves ikke være et kedeligt standardvalg såsom VW Golf GTI. Der findes flere interessante alternativer i klassen, hvorfor vi har opsat en duel mellem de to tyskere Opel Astra OPC og Mercedes A250 Sport.

Svaret på hvordan hhv. en vild- og designbasse klarer den mod hinanden får du her i testen eller i videoen forneden. Astra OPC har hele 70 hestekræfter mere end den smukke Mercedes, som der i mod er væsentlig lettere og har en hurtigt skiftende gearkasse.

Læs videre under videoen!

Opel Astra OPC:

Motor og transmission

Motoren i Astra OPC er en hårdt pumpet 2,0 liters firecylindret turboenhed med 280 hestekræfter og 400 Nm ved 2.400 omdr/min.. Accelerationstiden er angivet til 6 sekunder rent, hvilket sammen med topfarten på 250 km/t gør det til en af klassens hurtigste modeller. Gives fuld gas fra start resulterer det i lidt hjulspin, dog skal Opel have ros for minimering af torque-steer.

Selve motorlyden indikerer dette er klassens frække dreng med tonsvis af brummen, mens der bliver kvitteret med en forfærdelig dejlig hvæsen fra udstødningsrøret når der gives omdrejninger.

Kigger man på det økonomiske aspekt i form af brændstoføkonomien, vil man se OPC’en kun klarer 12,4 km/l, men ved almindelig sjov kørsel skal man fratrække 20-25 %.

Gearkassen er en sekstrins manuel som føles tung og ikke just præcis eller stram, som der ønskes i en vildbasse GTI. Det bør dog nævnes testmodellens gearkasse virkede godt gennemtestet, hvorfor dette kan være skyld i den noget skuffende oplevelse.

Køreegenskaber

Umiddelbart klarer Astra OPC det godt i skarpe kurver og på snoede landeveje, hvor man kan åbne lidt ekstra for gassen. Desværre går den høje køreklar vægt på 1.571 kilo ikke ubemærket hen, da den køreklar vægt er over 100 kilo tungere end den testede A250 Sport!

OPC-undervognen er forholdsvis kompromisløs, og den bliver blot mere ”hardcore”, hvis man vælger funktionen Sport eller OPC-mode som kan indstilles ved hjælp af FlexRide sportchassiet.

Læs også:  Mercedes klar med Panamera-konkurrent

En lavere køreklar vægt ville hjælpe Astra OPC gevaldigt, men tager man vægten i mente er køreegenskaberne fine. Desuden kunne man ønske sig et lidt tungere vægtet styretøj.

Kabine og sæder

Kabinen i OPC prydes af et sæt lækre sportssæder, som vejer 45 % mindre end lignende sportssæder. Sæder er designet specielt til Astra OPC, hvilket giver den maksimale komfort og støtte til både chauffør og passager. Testmodellens sæder var udført i Nappa læder med blå striber, havde hældefunktion og var elektrisk justerbare i lændestøtte og lårstøtte. Dermed var de lette at indstille til enhver, om man enten ønsker at sidde helt fast eller en smule løst.

Pladsen er udmærket på bagsæderne, men adgang hertil er kryptisk, da Astra OPC ikke leveres med bagdøre grundet coupé-designet. Bagagerummet byder på 380 liter og kan forøges til 1.165 liter, hvis man lægger bagsæderne ned.

Selve kvaliteten i kabinen er ikke prangende, da der er bunkevis af plastik. Overskuelig kan den ej heller beskrives som, da den store mediapakke, NAVI 900 til 35.000 kr., ikke just er intuitivt.

Udstyr og pris

Standardudstyret inkluderer AFL+ xenon-forlygter med et ni punkts lysprogram, FlexRide sportchassis, mekanisk spærredifferentiale, OPC sportslæderrat, OPC performance sportsforsæder, regnsensor og 19” store alufælge.

Prisen starter ved 499.900 kr., mens testmodellens pris var 569.090 kr.. Prisen er lavere end Mercedes A250 Sport, men man kan ikke kalde Astra OPC for en prisbasker, da Ford Focus ST med højeste udstyrsvariant er 22.000 kroner billigere.

Mercedes A250 Sport:

Motor og transmission

Mercedes A250 Sport er ligeledes udstyret med en 2,0 liters firecylindret turbomotor, men ydelsen er mindre imponerende. Heldigvis gælder det ikke blot om at have den mest potente motor, da den 211 hestes motor i A250 har et es i ærmet. Det maksimale drejningsmoment på 350 Nm opleves allerede ved 1.200 omdr/min, hvilket dermed er væsentlig før i Astra OPC.

Læs også:  Volvo til kamp mod flytrafikken

Alligevel er Astra OPC dog hurtigere i accelerationen, hvilket også ses på specifikationerne, hvor A250 Sport skal bruge 0,6 sekunder yderligere. Topfarten er også 10 km/t lavere på 240 km/t.

Motorlyden afspejler ydelsesforskellen godt, da den er mindre ”potent” i Mercedesen. Lyden er dog ikke ringe, men blot mere klinisk og ren. Automatgearkassen har en sportsfunktion, hvor der ved nedgearing gives en solid mellemgas.
Vi må dog nok væbne os med tålmodighed til A45 AMG-modellen, hvis vi vil høre A-klassen skråle mere vildskab.

Brændstoføkonomien er væsentlig bedre end Astra OPC, da den er angivet til at kunne køre 3,1 km/l længere, 15,4 km/l. I testperioden kom vi dog ikke i nærheden af dette, da GTI’er ikke umiddelbart byder op til ECO-kørsel, når de kun er på besøg kort tid.

Selve gearkassen er den syvtrins G-DCT dobbeltkoblingsgearkasse, hvilket sikre hurtige og forholdsvis komfortable skift. Gearkassen kan indstilles til manuelle skift, normal eller Sport, hvor sidstnævnte selvfølgelig giver den bedste oplevelse, hvis A250 Sport skal testes en smule friskt. Gearkassen leverer dog ikke silkebløde skift som DSG-enheden fra VW-koncernen.

Køreegenskaber

På landevejene mærker man hurtigt A250 Sport styrer væsentlig lettere og mere præcist end den tungere Astra OPC. Den lavere køreklar vægt på 126 kilo som A250 Sport nyder gavn af mærkes hurtigt, for selvom A250 Sport ikke er hurtigere på lige strækninger vinder den på den snoede landeveje. Styretøjet er også mere præcist, og man føler sig hurtigere i ét med bilen, da den er langt mere letkørt.

Undervognen i Sport-modellen er en sænket AMG sportsundervogn med særlig foraksel, hvilket gør den skarpere og sjovere når der gives gas på snoede strækninger. Udover de utallige flotte designændringer medfølger også en sportsudstødning.

Dermed beviser A250 Sport suverænt, at den med 70 heste mindre stadig kan spille op mod den bomstærke Astra OPC.

Læs også:  SUV-Mitsubishi kommer som plugin i DK

Kabine og sæder

Sportssæderne i A250 Sport er komfortable og tilbyder god støtte, men er ikke på højde med Opels performance sæder. Hele kabinen prydes af røde syninger, hvilket også gælder for sæderne, mens selerne også fremstår i komplet rødt. Om en bil med 211 hestekræfter kan bære farvede seler, hvor de fleste vil tænke på diverse Porsche-modeller, må du dog selv bedømme – men flot ser det ud.

Kabinen fremstår lækker og overskuelig med få knapper og det nemme mediasystem som ligner en integreret iPad. Rattet er i særdeleshed også en fornøjelse, da det er tilpas tykt og læderet ikke føles af lav kvalitet.

Bagagerummet er 39 liter mindre end i Astra OPC med sæderne op og omtrent det samme med bagsæderne slået ned. Bagsædepladsen fremstår umiddelbart ikke som bedre end Astra OPC, men derimod gør bagdørene det lettere at komme til.

Udstyr og pris

Mercedes A250 Sport koster 529.900 kr. med forhjulstræk, mens firehjulstræk kan tilkøbes for kun 5.000 kr. – her mister man dog Sport-mærket og alt udstyret herunder, da 4Matic-modellen er en almindelig A250. Testmodellen kostede næsten 690.000 kr. og var ekstraudstyret med parktronic, distronic, panorama el-skydetag, AMG eksklusivpakke og meget andet som gør den alt andet end tilbageholdende.

Merprisen for Sportsmodellen er 40.000 kroner, og de yderligere opdateringer både designmæssigt og teknisk er bestemt pengene værd.

Konklusion

Selvom Astra OPC og A250 Sport repræsenterer den samme GTI-klasse er forskellen enorm! Astra OPC er den potente vildbasse, som tiltaler det mere “hardcore” publikum. Modsat er den alsidige A250 Sport, hvor man både får rigeligt med kræfter samt sjove køreegenskaber.

[table “” not found /]