1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Et kig på fremtidens Volkswagen SUV
0

Et kig på fremtidens Volkswagen SUV

Et kig på fremtidens Volkswagen SUV
0
0

Ved Shanghai Motor Show har Volkswagen deres nye CrossBlue Coupé konceptbil med. Konceptet løfter sløret for, hvordan næste generations SUV’er fra VW vil tage sig ud.

CrossBlue Coupé målet 4.889mm i længden, 2.015mm i bredden og 1.673mm i højden. Akselafstanden er på 2.890mm og med de 22” støre hjul konceptmodellen har på, så er der lagt op til et dynamisk design.

Fronten bærer præg af de markante horisontale linjer, hvilket er et velkendt Volkswagen DNA-design. Konceptmodellen har dog fået integreret forlygterne i den lave samt brede kølergrill-struktur, hvilket skaber et dynamisk samt lidt råt design.

Nøjsom trods alt

Selvom benzinmotoren og el-motorerne tilsammen yder 415 hk og 700 Nm, hvilket får den fra 0-100 km/t på kun 5,9 sekunder, så klarer den 33,3 km/l! Topfarten er 236 km/t og ydelsen leveres fra en turboladet V6 benziner med direkte indsprøjtning, hvor man har 500 Nm, mens to elmotorer (180 Nm og 270 Nm) leverer de ekstra kræfter. De to elmotorer er integreret i forakslen samt bagakslen, og de mange kræfter styres af en 6-trins DSG-gearkasse.
Når batterierne er løbet tør for strøm er den gennemsnitlige brændstoføkonomi 14,5 km/l, hvilket med en fuld tank på 80 liter giver en rækkevidde på 1.190 kilometer.

Læs også:  Skal din sommerbil, være den nye Mercedes-AMG SL?

Er batterierne fuldt opladt kan man køre 33 km med en hastighed op til 120 km/t på strøm.

Der er også fem køreprogrammer at vælge iblandt som hedder: ”Eco”, ”Sport”, ”Offroad”, ”EV” og ”Charge”. I ”Eco” fungerer den som en klassisk hybridbil, mens sport giver en dynamisk køreoplevelse med fuld levering af de 415 hk og 700 Nm. I ”Offroad” har man permanent firehjulstræk, da V6-motoren producerer strøm til den forreste el-motor, der også fungerer som generator og leverer strøm videre til den bageste el-motor. ”EV” programmet kører kun på strøm og dermed drives CrossBLue Coupé frem af den bagerste af elmotorerne – når strømmen er brugt skifter man til ”Charge”, hvor benzinmotoren bruges som generator til at lade batterierne op.

Platformen VW CrossBlue Coupé bygger på er modulatplatformen MQB, hvilket dermed viser den også kan udstyres med konventionelle 4- og 6-cylindrede benzin-, gas- og eller dieselmotorer.

Læs også:  Første 100% elektrisk E-Transit ruller nu af samlebåndet