1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Faceliftet Audi A6 bliver mere økonomisk
0

Faceliftet Audi A6 bliver mere økonomisk

Faceliftet Audi A6 bliver mere økonomisk
0
0

Tilbage i maj kunne vi fortælle om et kommende Audi A6 facelift, og nu er det blevet præsenteret. Den opdaterede A6’er får Euro-6 godkendte motorer, et opdateret design og det nyeste Audi infotainmentsystem.

Inden vi går videre til tekniksnakken kan det fortælles, at LED forlygter er blevet standard.

Det er et såkaldt midtlivsfacelift der er tale om, hvor det er små men alligevel vigtige ændringer man kan finde. Det mest opsigtsvækkende finder man dog på motorsiden, hvor der siden introduktionen af A6’eren er kommet opdaterede fire, seks og ottecylindret motorer. Alle motorer lever endda op til EU6 kravene.

Audis nye Ultra-begreb for de særligt økonomiske modeller er blevet videreført til A6’eren, hvor man finder to ekstra økonomiske modeller. Disse er blevet mere aerodynamiske og har sagt sig 4,4 kilo yderligere – det ændrer dog næppe meget på den samlede brændstoføkonomi.

Læs også:  Alt du skal vide om valg af, installation og reparation af ladestationer

Ultra-modellerne er hhv. baseret på diesel samt benzinmotor på 2-liter og fire cylindre. Benzinmotoren er den samme som vi kender under betegnelsen 1.8 TFSI. Benzinmodellen kører 21,1 km/l og den mere økonomiske diesel klarer op mod 28,6 km/l ved blandet kørsel! CO2-emissionen er helt nede på 109 g/km i kombination med den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Kigger man videre på modelprogrammet kan man vælge en mere potent og brændstofslugende sekscylindret 3.0 TDI med én turbo, der yder enten 215 eller 268 heste.
Vælger man en nyere model med to turboladere er ydelsen hele 315 og 341 hestekræfter! Sidstnævnte motor med 341 heste er til nogle specielle modeller, der skal fejre 25 års jubilæet for TDI teknologien.

Alle modeller undtagen den sidstnævnte kommer med en sekstrins manuel gearkasse, mens den syvtrins S-Tronic dobbeltkoblingsgearkasse kan tilvælges.

Læs også:  Hvornår og hvordan skiftes bremsekalibre?

En A6’er med flere end 268 heste kan også få Quattro-firehjulstræk, der kan blive supplementeret af et såkaldt sportsdifferentiale, hvor traction forbedres ved at variere kraftleveringen til de enkelte baghjul.

Den lynhurtige S6’er får nu også den opdaterede twinturbo 4-liters V8 med 444 hestekræfter, hvilket er en 30 hestes forøgelse. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er klaret på hhv. 4,4 sekunder og 4,6 sekunder som Avant, stationcar.

tags: