1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: KIA Soul
0

First drive: KIA Soul

First drive: KIA Soul
0
0

KIA Soul skiller sig ud fra alle andre biler på gaden, hvilket de fleste nok vil mene den i særdeleshed er grim, men hver sin smag. Vi prøvede den ny Soul på Sicilien.

Soul befinder sig i det stærkt voksende b-segment af SUV’er, men alligevel mener KIA konkurrenterne er biler såsom MINI, BMW 1-serie og Mercedes A-klasse. Dette er måske også i sig selv grunden til, at Soul aldrig blev nogen salgssucces i Danmark, og næppe bliver det i denne ombæring heller.

Soul har dog masser af livsstil at byde på, men det er nogle tunge drenge KIA vil stjæle kunder fra, hvor brandet har en hel del at sige. Blot KIAs skøre Soul reklame med tre hamstere bevidner om, at det er en helt anden målgruppe.

Hvis man synes designet er fedt, så er der ikke meget som tyder på Soul vil skuffe, hvis man altså ser bort fra motorudvalget. Der mulighed for at vælge mellem 11 forskellige karrosserifarver, der kan kombineres med tre forskellige farver tag, og på den måde kan man få lidt ekstra opmærksomhed.

Læs også:  Lovende forslag til ny lovgivning om bilers data

Desuden er Soul vokset med 2 cm i længden, 2 cm i akselafstanden og blevet 1 centimeter lavere. Bagagerumsvolumen er forøget med små 4 procent, således man råder over 354 til 1.367 liter når bagsæderne er lagt ned. Bagsædepladsen er faktisk også rigtig fornuftig i Soul, og umiddelbart er det den bedste i klassen, trods KIA helst ikke ser man sammenligner den med enten Renault Captur eller Peugeot 2008.

Platformen er ændret, da Soul nu bruger samme K-platform som Cee’d, og i det hele taget er den blevet meget mere europæisk at køre og sidde i. Interiøret i kabinen er også nyt, og kvaliteten er i det hele taget blevet markant bedre. Et stort infotainmentsystem bliver højest sandsynligt en tilkøbsmulighed, hvorfra man blandt andet kan nyde brug af navigationen og bakkameraet. Start-knappen er nu placeret til venstre for gearstangen, ligesom vi kender det fra eksempelvis VW CC eller nogle Audi-modeller. Trods Start/Sluk-knappen har fået et alu look, så bliver man lidt skuffet når der trykkes på den, da KIA har sparet med en plastikknap.

Læs også:  Kia Sportage Plug-in Hybrid – den fuldendte elektrificerede SUV

Testmodellen havde den 1.6 liters dieselmotor, og trods man ikke savner flere kræfter ved almindelig kørsel, så er motoren ikke raffineret nok til, at man vil konkurrere mod bilmærker som har markant bedre motorer. Vi må dog gå ud fra KIA vil kompensere for dette i prisen, men den er endnu ikke fastlagt, ligesom vi ikke ved noget om standardudstyrsniveauet. Vi fik også kun lejlighed til at prøve automatgearkassen, men den klarede også jobbet ganske upåklageligt, når der ikke blev givet for meget gas på de snoede bjergveje.

KIA Soul bliver næppe nogen succes i Danmark, men man kommer ikke uden om, at det er en yderst vigtig bil for den koreanske bilproducent i f. eks USA.

Prisgæt: 230-240.000 kr. for laveste udstyrsniveau og en 1.6 liters benzinmotor uden turbo.

Introduktion: August 2014

tags: