1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Mazda6 Diesel
0

First drive: Mazda6 Diesel

First drive: Mazda6 Diesel
0
0

Den nye 6er har taget konkurrenterne med bukserne nede, ved at ankomme på et tidspunkt hvor de alle ser noget gråsprængte ud.

En bekendt spurgte mig forleden til råds omkring ny firmabil. Manden havde fået allokeret et budget og havde straks udset sig den generiske trio bestående af BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse og Audi A4, alle med i omegnen af 150 dieselheste og et prisskilt omkring den halve million. Det er slående, hvor lidt lækkerier de 500.000 kr. kan veksles til. Tag BMWen for eksempel, hvor du må betale yderligere for at få fartpilot og Bluetooth-telefoni. Standardudstyr i selv det mellemste udstyrsniveau i den mindste 6er, men i realiteten er den dieseldrevne topmodel med 175 hestekræfter og ’Optimum’ udstyr den sande joker her.

Her skænker Mazda dig automatisk nedblændelige Xenonlygter, læderindtræk, radarstyret fartpilot, vejbaneindikator, et BOSE-anlæg med 11 højtalere og akustisk annullering af støj, et glimrende navigations anlæg og trykfølsom infotainment skærm, 19-tommers fælge og meget, meget mere. Mazda 6 føles i sin mest bombastiske form ikke et hak mindre eksklusiv end de tre mindre tyskere.

Timet og tilrettelagt

Det er til dels takket være en interiør, som vi i CX-5 beskrev som kraftigt inspireret af BMW og eftersom du dybest set kigger på den samme mængde plastik i Mazda6, gør det sig som sådan også gældende her. Ergonomien når endnu ikke på niveau BMW 3-serie, men rent kvalitetsmæssigt er der ikke meget at udsætte på japaneren, der med sine berøringsvenlige plastflader, glimrende samlekvalitet og lækre aludetaljer gør sig fortjent til sammenligning med det bedste de tre tyske giganter har at tilbyde i segmentet. Men jeg vil ikke dvæle længere ved et segment, hvor Mazda6 grundlæggende set ikke hører hjemme. Sæt japanernes nye flagskib ved siden af VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia og Peugeot 508 og man vil opleve, at de fire traditionelle valg ser noget forældede ud og sandheden er, at de i en relativ forstand er det.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Vi forventede en ny Mondeo i år, men Ford har netop bekendtgjort at bilen ikke ankommer i Europa før 2014. Det samme gør sig gældende for VW Passat, der mindst har tre år igen før vi ser en ny model på markedet. Opel Insignias fremtid er usikker, grundet de massive økonomiske vanskeligheder som tyskerne i øjeblikket befinder sig i og det bliver næppe til mere end kunstigt åndedræt i form af et facelift inden for de næste par år.
Hvad angår 508’eren siger Mazda selv at de ikke betragter den som en trussel af nogen art. Det er den nyeste model af de fire, men den har vist sig mere populær øst for Kasakhstan end på de essentielle europæiske marked.

Verdens bedste dieselmotor

Skulle det ikke være tilstrækkeligt, disker Mazda op med de sidste ligkistesøm, i form af en volumenmodel der klarer 25,6 km/l. Og en 0-100 km/t tid på 9,1 sekunder. Jeps, mens VW og Peugeot må ty til tandløse 1.6-liters enheder for blot at komme i nærheden af de tal tropper Mazda op med en 2.0-liters, twin-turbo dieselmotor med 150 heste og 380 Nm der grundlæggende er nøjagtigt lige så økonomisk som en Toyota Aygo. Det er en genial lille motor, som tyske Auto Motor und Sport, der sædvanligvis har en mere patriotisk smag udråbte som ”verdens bedste dieselmotor”.

Jeg er villig til at tilslutte mig overstående, såfremt vi altså taler om firecylindrede enheder. Er behovet der, er den nye SkyActiv-D enhed også tilgængelig med 175 hestekræfter, men i realiteten er halvandet hundrede heste rigeligt, da momentet er tilgængeligt fra ultra-lave omdrejninger takket være twin-turbo teknologien.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

Du skal langt op mod omdrejningstællerens røde streger på, før du får alvor møder den grusede dieselstøjer som vi kender og hader, da motoren det meste af tiden ikke giver megen lyd fra sig og føles silkeblød ved regulær brug. Den er stadig ikke helt så omdrejningsvillig som en benziner, hvilket er acceptabelt, da det som sådan ikke er en motor der involverer dig forfærdeligt meget i køreoplevelsen, men nærmere gør denne gnidningsfri og behagelig.

Mazda har ambitioner om at rykke mærket en tand op rent prestigemæssigt og en ekstremt velsmurt dieselmotor er unægtelig en af nøglepunkterne i den opgave. Heldigvis er de glimrende køregenskaber ikke ofret i komfortens navn og en times kørsel på portugisiske bjergveje afslører, at Mazda6 fortsat er en af de bedst kørende i klassen. Eftersom den nye model er en væsentligt mere moderne bil end forgængeren, er der desværre også forsvundet lidt af en den analoge følelse, men til trods for de ganske betragtelige dimensioner har 6’eren stadig en uforbeholden appetit på sving, med en glimrende følelse gennem bremsepedalen og et gearskifte der er en sportsvogn værdig.

Ikke helt problemfri

Det virker ganske plausibelt at en fabrikant der fremstiller verdens bedst sælgende sportsvogn, såfremt man tør benævne den sådan, forsøger at overføre elementer fra denne i deres nye flagskib. Således er gearskifte og styretøj udviklet med inspiration i MX-5 og især gearskiftet bærer præg af dette. Automatgearkassen er som sådan også i orden uden at være exceptionel, men har man den mindste interesse i at køre bil bør man gøre sig selv den tjeneste og vælge Mazda6 med seks manuelle trin.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

På vejen til de iberiske bjerge bliver jeg dog opmærksom på et par problemer. Først og fremmest, at der grundlæggende er for meget støj i kabinen ved motorvejskørsel. Det synes at stamme fra dækkene, der i dette tilfælde var de 17” fælge som de fleste danske biler vil køre på. Det er ikke direkte generende, men nok til at købere der kommer fra biler som Passat eller Mondeo måske vil få kolde fødder på en ny 6’er, hvilket er en skam.

Samtidig er undervognen fast på sportslig vis, igen uden at være ukomfortabel men væsentligt hårdere en den man finder i en tilsvarende SuperB eller Passat. Det er selvsagt prisen for de fornøjelige køregenskaber og da vi i sommers kørte bilen på 19” tommers fælge frygtede jeg det værste. Komforten er bedre på de mindre fælge, men det er stadig problemer i byen, hvor kloakdæksler og vejbump sender dunk igennem bilen.

Konklusion:

Dieseludgaven af Mazda6 har stort set alle kort på hånden og fortjener at blive en succes. Med klasseførende brændstoføkonomi, en fabelagtig motor og underholdende køreegenskaber får den konkurrenterne til at tage sig noget gråsprængte ud.

Hvad den ikke har, er samme prestige-værdi som de tyske mærker. Danskerne er som bekendt en ganske snobbet flok, så spørgsmålet er om pris og udstyr er nok til at lokke dem til.

[table “” not found /]

tags: