Home Bilnyheder First drive: Opel Insignia
0

First drive: Opel Insignia

First drive: Opel Insignia
0
0

Opel er klar med en opdateret model af deres store populære familiebil, Insignia. Siden introduktionen i 2008 er mere end 600.000 eksemplarer afsat, og den betegnes som Opels turnaround finte.

Ændringerne finder man både udvendigt, indvendigt og under motorhjelmen. Udvendigt er ændringerne ikke mange, men Opel har fået en ellers småkedelige familiebil til at se mere aggressiv og sportslig ud. Dette skyldes den nye lavere og bredere grill, mens den bagfra har fået integreret vingesignaturen i baglygterne, og det ser gennemført ud. Både for- og LED baglygter er nydesignet, hvorfor man nu også bagfra kan genkende Insignia i mørket med den specielle lygtesignatur.

I kabinen er ændringerne mere omfattende, og det er bestemt til den positive side. Førhen var Insignia, ligesom Astra, meget uoverskuelig med tusindvis af knapper, men dette er nu ændret. Der er arbejdet med brugervenligheden, og en farveskærm på 8” præger instrumenteringen, hvor man styrer alt fra navigation, bluetooth, apps osv. på fire forskellige måder. Udover skærmen er trykfølsom kan den styres via voice control, fra rattet eller med en smart lille touchpad i midterkonsollen. App-shoppen er Opels egen, og derfor er der kun to apps i skrivende stund, men vi må håbe Opel får udviklet flere apps før app-shoppen lanceres i 2014. Selvom infotainmentsystemet har mange smarte funktioner virker det sløvt, og man har til tider opfattelsen af, at man må have ramt forbi, men systemet kræver lidt tænketid.
Instrumenthuset er også en 4,2” skærm, hvor man få vist informationer om alt fra triptæller, telefon, forbrug, audio, navigation og lignende.

I Danmark har man i laveste udstyrsvariant, Edition, både 17” strukturfælge, opvarmeligt læderrat, klimaanlæg, fartpilot, boardcomputer med 4,2” farveskærm, radio400 color ligeledes med 4,2” farveskærm, USB og mulighed for musik streaming.
Bilerne til erhvervsleasing vil yderligere have navigationsanlæg, 8” touchskærm, touchpad og telefonanlæg med bluetooth fra standard.

Derudover er der mulighed for tilkøb af flere avancerede sikkerhedssystemer såsom en radarbaseret og kamerabaseret fartpilot, anti-kollisionssystem, bakkamera, advarsel ved utilsigtet vognbaneskift, blind spot alert og rear cross traffic alert.

Det er specielt på motorsiden Insignia udmærker sig, da ankomsten af en ny 2,0 liters turbodiesel med hhv. 120 eller 140 heste gør den til klassens mest økonomiske! Hele 27 km/l som hatchback eller sedan klarer Insignia, mens dette reduceres til 25,6 km/l i Sports Tourer. CO2-udledningen er også helt nede på 99 g/km, hvilket er særdeles imponerende for en bil i denne klasse og med en køreklar vægt på over 1.600 kilo. Brændstoftanken er på 70 liter, hvilket potentielt gør det muligt at køre næsten 1.900 kilometer på én tankfuld diesel!
Den nye dieselmaskine føles en anelse sløv trods sine 320 Nm med overboost, men er man en landevejs- eller motorvejsridder suser den fornemt af sted, når man først er kommet op i fart. Gearingen er høj, og femte gear lægges først ind ved 65/70 km/t, hvorfor omdrejningerne er holdt lave til fordel for økonomien og støjniveauet ved motorvejskørsel i sjette gear.
Udover den nye 2,0 CDTI inkluderer dieseludvalget en 2,0 CDTI med 163 heste og den potente 2,0 BiTurbo CDTI med 195 hk med 400 newtonmeter. Benzinvarianterne strækker sig fra 140 til 325 heste i OPC-modellen. Imellem finder man den nye 1,6 SIDI Turbo med 170 heste samt en 250 hestes 2,0 SIDI Turbo.
Den 170 hestes nyudviklede benzinmotor først brugt i Cascada virker som et perfekt match til Insignia, hvis man vil have benzinmotor. Jeg kunne forestille mig, den 140 hestes vil føles en smule sløv til den 1.513 kilo tunge tysker. Man kommer dog ikke uden om, at netop denne Euro 6-motor har klassens laveste forbrug på hhv. 19,2 eller 17,9 km/l som Sports Tourer, stationcar.

Gearkasserne er enten en sekstrins manuel eller automatisk, hvor vi kun testede den manuelle. Denne føles mere raffineret end den gamle, og er en fornøjelse at arbejde sammen med.

Karrosseriets aerodynamik har også noget at sige, når snakken falder på økonomi. Opel har formået at lave det mest aerodynamiske karrosseri i klassen med en CW værdi på kun 0,25 og 0,28 for stationcarmodellen.

Undervognen er også ændret med nye støddæmpere, krængningsstabilisator styretøj. Insignia er stadig komfortabel, og med 200 km/t på autobahn er støjniveauet overraskende lavt med de 140 dieselheste.

Priserne starter ved 299.990 med den lille benzinmotor, og næstbilligste model er den 120 hestes diesel til 408.900 kr. Merprisen for stationcarmodellen er 17.000 kroner.
Dermed er Insignia ikke nogen prisbasker i klassen, da Skoda Octavia også er stærkt prissat. Hertil skal det dog siges, at Opel Insignia både er mere brændstoføkonomisk, og har et højere udstyrsniveau fra standard.

Beskatningsværdien for den lille dieselmaskine med massere af udstyr er kun 275.990 kr., mens den lille benzinmotor er 20.000 kroner lavere.

Den faceliftede Opel Insignia introduceres i Danmark d.26-27 oktober.

Off-road talent kommer i 2014

Senere kommer en off-road model under navnet Country Tourer, hvor firehjulstræk er standard. Valget af motorer er begrænset, og den billigste variant vil være en 2,0 CDTI med 163 dieselheste og automatgear til omkring 580.000 kroner. Udover den større frihøjde finder man den obligatoriske karrosseribeskyttelse mod stenslag og rider for og bag samt omkring siderne og hjulkasserne til gavn ved kørsel uden for asfalteret vej.

Vi synes:

Faceliftet gør Insignia interessant igen, men Skoda Octavia ligner en hård konkurrent.