Renault har på det seneste skabt mere udfordrende biler, hvis man kigger på designet. Den nye Renault Captur er ingen undtagelse, og den giver folket hvad de vil have.
Tiderne hvor definitionen på en SUV var, at den havde firehjulstræk samt stor dieselmotor er ovre. I dag er det designet som er drivkraften bag populariteten, mens folk værdsætter den højere siddeposition, hvilket giver et bedre udsyn.
Derfor handler SUV’erne typisk om at signalere en livsstil, hvor bilens identitet indgår, og man har derfor hos bilproducenterne optimeret drivlinjerne, så man i dag sagtens kan køre over 22 km/l i en stor praktisk SUV.
Alt hvad folket vil have
Den nye Renault Captur kan med den mindste 90 hestes dieselmotor som har 220 Nm køre 27,7 km/l, og den sætter derfor en ny standard. Captur er dog også en af de nye mini-SUV’er placeret i b-segmentet, hvorfor den bygger på Clio-platformen. Relationen til Nissan Juke opleves derfor også, da de dermed deler samme platform, men der er stadig en verden til forskel på de to smarte SUV’er. Nissan sælger dog kun 3 % af Juke-modellerne med 4WD, og derfor bliver det ikke et muligt tilkøb til Captur.
Ift. den aktuelle Clio er Captur 12 cm længere, lidt bredere og selvfølgelig højere, hvilket gør den markant mere rummelig end Clio. Faktisk er Captur decideret praktisk, da man har sørget for bunkevis af aflæggerum, hvilket bl.a. inkluderer en optimering af handskerummet, så det er udformet som en kasse og rummer 11 liter! I alt er der 27 liters aflæggerum i kabinen…
Bagsæderne kan også trækkes 16 cm frem, hvilket giver mere plads i bagagerummet. Rykker man bagsæderne helt tilbage, vil man have omtrent 50 % mere knæplads end i Clioen, hvilket gør den rummelig selv for voksne på bagsæderne. Faktisk er knæpladsen som i den større Laguna.
Bagagerummet er normalt 377 liter, men rykker man sæderne 16 centimeter frem får man 466 liter, hvilket er 18 liter mere end i Clio Sport Tourer! Sæderne rykkes let frem, hvilket gøres ved hjælp af et håndtag enten direkte i bagagerummet, eller man kan trække dem frem via et håndtag under sæderne. Lægger man bagsæderne helt ned får man 1.235 liter
Kort sagt har Renault arbejdet på, at Captur skal udstråle SUV-looket, men være praktisk som en MPV indvendig.
Smarte detaljer
Renault kunne stolt ved præsentationen også fremvise, at man kan tage sædebetrækket af, hvis det skal vaskes, mens det samtidig vil gøre det lettere at friske bilen op, når den skal sælges – se videoen foroven for demonstration.
Da Renault Captur ikke just er neutral med sit store logo, svungne sider og lidt specielle design, så er der lagt op til at gøre den endnu mere speciel. I alt er der 200 forskellige eksteriørversioner, mens man indvendigt har 100 forskellige kombinationsmuligheder. Eksempelvis kan man få tofarvet tag, men hvis man vil gøre brug af de mange muligheder, så skal man købe Captur i højeste udstyrsniveau, Dynamique.
R-Link systemet bliver også muligt at tilkøbe for 7.900 kr., hvor man får bluetooth, navigation, stemmestyring, bakkamera, gå på Facebook, mulighed for at downloade apps og meget andet smart.
Det mindre Media Nav system giver dog også mulighed for bluetooth telefoni, radio, medieafspiller, navigation mm.
SUV til posering i byen
Køreegenskaberne er ikke just spændende, men Captur kører bestemt ej heller dårligt! Komfortniveauet kan beskrives som udmærket, men på 17” fælge var den måske mere hårdt affjedret end de fleste ønsker af en mini-SUV, hvor den også gerne må være lidt blød.
Captur vil ikke kunne erhverves med firehjulstræk, da køberne i dette segment fravælger det, hvilket ses hos Juke, hvoraf kun 3 % af salget er 4WD-modeller. Renault forklarer dog en lidt mere terrængående model er undervejs, hvor flere systemer skal sikre bilen bedre egenskaber offroad.
Motorudvalget i Danmark vil inkludere to benzinere samt en dieselmaskine:
- TCe 90 – 90 hestes 0,9 liters trecylindret turbobenzin
- TCe 120 EDC – 120 hestes 1,2 liters firecylindret turbobenzin i kombination med den sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse, EDC.
- dCi 90 – 90 hestes 1,5 liters firecylindret turbodiesel
Den mindste benzinmotor klarer 20,4 km/l og udleder 113 g/km CO2, mens den økonomiske diesel kører imponerende 27,7 km/l og udleder med 95 g/km CO2.
TCe 120 EDC kombination er udmærket, men dobbeltkoblingsgearkassen virkede en smule sløv i bjergene. Skiftene kunne dog ikke mærkes, og dermed lever EDC-gearkassen fuldt op dobbeltkoblings omdømmet. På almindelig vej er kraftoverskuddet dog udmærket, hvilket også ses på accelerationstiden, hvor Captur med TCe 120-motoren er forbi 100 km/t på 10,9 sekunder. Den 120 hestes turbobenzinmotor vil også senere kunne findes i GT-model af Clio.
Dieselmotoren kan både købes med EDC-gearkasse eller en femtrins manuel gearkasse. Med et moment på 220 Nm v. 1.750 omdr/min opførte den sig mere kvik samtidig med, at den kører ekstraordinært langt på literen.
Der er dog sparet på sikkerheden i Captur, hvis man sammenligner med Clio, hvor man har yderligere to airbags til bagsædepassagererne, som skal modvirke skade på bagsædepassagerne, hvis bilen bliver påkørt fra siden. Herudover er udsynet skråt bagud også ringe.
WOW-pris!
Konkurrenterne til Renault Captur er Nissan Juke, Opel Mokka og Peugeot 2008. Vi kender endnu ikke prisen på sidstnævnte, men Renaults pris bliver svær at slå.
Captur vil koste fra lige under 170.000 kr., hvilket gør den 20.000 kr. billigere end den mest konkurrencedygtige Juke, mens man må betale yderligere 30.000 kr. for billigste Opel Mokka.
Konklusion:
Den nye Renault Captur lanceres i Danmark til juni, og det er svært at se, hvorfor den ikke skulle blive en succes.
Stærk pris – mange designkombinationer – praktisk – udmærket køreegenskaber og økonomiske motorer.
Forvent dog 180.000 kr., hvis du vil have aircondition med i pakken.
[table “” not found /]