Den nye Renault Twingo er et resultat af samarbejdet mellem Renault og Daimler. En a-segment bil med hækmotor og baghjulstræk… Det kan ingen af de andre i segmentet lokke med – hvis det overhovedet er noget som bør lokke?
Renault har i fire et halvt år arbejdet på den nye Twingo, og Daimlers resultat af produktudviklingen er den nye Smart ForTwo og ForFour. Begge biler bliver bygget på Renaults fabrik i Slovenien. Designet er nyskabende, og den minder ikke om andre i klassen. Selv fortæller Renault, at Twingo drager inspiration af den legendariske Renault 5 Turbo omkring bagenden – godt synes vi i hvert fald den ser ud!
Som bilentusiast lyder det forfærdeligt skægt med valget af hækmotor, men det skyldes primært praktiske årsager. Der er kommet 33 cm mere plads i kabinen, og dette er trods bilens længde er reduceret med 10 cm til 3,59 meter. Akselafstanden er forøget med 12 cm til 2,5 meter, og på bagsædet finder man klasseledende plads, hvilket både gælder benplads og højde til loftet. Dermed ikke sagt man sidder fyrsteligt, men det kan faktisk lade sig gøre. Eneste kritikpunkt på bagsædet er dog en næsten ikke eksisterende lårstøtte. Det er også første gang Twingo kommer med fem døre, men de to dørhåndtag er skjult ligesom vi kender det fra Clio og Captur. Bagagerummet rummer desuden 219 liter, hvilket er mindre end VW up! og Hyundai i10. Da motoren ligger under bagagerummet skulle man tro, at der var lidt bagageplads foran, men her kan man blot se batteriet, påfylde sprinklervæske mm.
I Danmark vil to udstyrsniveauer blive introduceret: Authentique og Expression. Førstnævnte er skrabet for udstyr og giver derfor Twingo en fin introduktionspris på lige under 90.000 kroner. Expression forventes at skulle stå for 95 % af salget, mens Smartpakken til 6.900 kr. også forventes at blive et populært tilvalg. Expression indeholder hastighedsbegrænser, højdejusterbart rat, aircondition, R&Go, el-ruder for, indfarvede sidespejle og nedfældeligt bagsæde 50/50. Smartpakken indeholder læderrat, ISO-fix-beslag på passagerforsæde, varme i forsæder, parkeringssensor bag, elektrisk indstillelige og opvarmede sidespejle, højdejusterbart førersæde, flytbart opbevaringsrum m. Farvet låg og opbevaring i bagdøre. Vil man gøre den ekstra speciel kan et elektrisk stoftag tilkøbes for 12.900 kroner yderligere.
Modellerne vi prøvede var udstyret med hele pivtøjet, og derfor føltes den lækker af en bil i a-segmentet. Det nye R&Go system er standard og minder om det dyrere R-Link system. Systemet fungerer via en app, som hentes via App Store eller Google Play, og dermed er det både kompatibelt til Apple og Android telefoner. Telefonen placeres i en holder over radioen, og via Bluetooth tilsluttes den radioen. Systemet inkluderer telefoni, navigation multimediesystem og informationer omkring køretøjet. Der kan tilsluttes et ubegrænset antal telefoner.
Ingen turbo til Danmark
I Danmark får vi i første omgang kun en 1-liters trecylindret benzinmotor uden turbo. Ydelsen er 70 hestekræfter og 91 newtonmeter, mens den kan køre 23,8 kilometer per liter brændstof. Motoren er letkørt og har tilpas med kræfter i byen, men vi prøvede den desværre ikke på landevej eller motorvej. Motoren er bestemt ingen kraftkarl, og eventuelle overhalinger skal planlægges i god tid. 0-100 km/t er passeret på 14,5 sekunder og topfarten er 151 km/t. Gearkassen er en femtrins manuel, og der er let at ”røre rundt i”, men den er ikke noget specielt.
Den gamle Twingo adskilte sig ved at tilbyde en dieselmotor, men det har Renault fravalgt ved den nye model.
Vi prøvede også en 90 hestes turbomotor, men den kommer i første ombæring ikke til Danmark, da den vil blive for dyr. De 90 heste fik den til føles en smule kvik, men faktisk virkede kombinationen med den 70-hestes motor mere forfinet. De 90 heste var dog heller ikke nok til at udnytte vægtfordelingen og baghjulstrækket til fulde. Renault fortæller dog, at der arbejdes på en GT-model, hvor der vil være flere hestekræfter at lege med.
På vejen fremstår den nye Renault Twingo umiddelbart som en af klassens mest køreglade biler. Vægtfordelingen er 55/45, hvilket betyder man med en chauffør bag rattet kommer noget nær 50/50. Ved høj fart på snoede landeveje bliver styretøjet dog for upræcist og sløset.
Komfortmæssigt gør Twingo det godt, er ikke specielt vindfølsom, men virker en smule hård i undervognen. Køreegenskaber er samlet set solide for a-segmentet, men vi er nødt til at have den i duel mod enten i10 eller up!, for at bedømme det endeligt.
Hjulene er også i ekstrem grad placeret i hvert hjørne af bilen, hvilket tilmed også hjælper på den bedre plads i kabinen. Twingo er utrolig letkørt, og det gælder specielt i bymiljøet, hvor den vender på en tallerken – helt eksakt 8,6 meter, mens VW up! skal bruge 9,8 meter. Kørepositionen er en smule høj, hvilket er godt for overblikket i bytrafikken, hvor Twingo helst holder til.
Den nye Renault Twingo introduceres i weekenden d.6 og 7 september, hvor der er 70 % rabat på Smartpakken og 5.000 kr. yderligere i rabat, hvis man finansierer via Renault Finans med 2,99 % i rente.
Vi glæder os til at teste den nye Twingo mere grundigt på dansk jord.
Vi synes:
Renault viser man sagtens kan nytænke i a-segmentet.
Renault Twingo Expression
1-liters trecylindret benzin
Ydelse: 70 hk v. 6.000 o/min
Moment: 91 Nm v. 2.850 o/min
Topfart: 151 km/t
0-100 km/t: 14,5 sek
Oplyst forbrug: 23,8 km/l
Køreklar vægt: 865 kg
Mål i cm: L: 359,5 B: 164,6 H: 155,4
Bagagerumsvolumen: 219 / 980 l.
Pris: 100.300 kr. inkl. Smartpakke og finansiering