1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: VW Golf Sportsvan

First drive: VW Golf Sportsvan

First drive: VW Golf Sportsvan
0
0

Der er kommet endnu en Golf, og den er hverken er sexet eller sporty at se på, men derimod meget praktisk.

Golf-familien består allerede af den almindelige Golf, Variant, 4Motion, GTI, GTD, eGolf og Golf R, og nu er familien vokset endnu en gang.

Navnet er Sportsvan, men du skal ikke blive narret af ”Sport”. Volkswagen Golf Sportsvan er nemlig til dem der søger en Golf med MPV egenskaber, og dermed afløseren til den gamle Golf Plus. Kort sagt er MPV’er meget praktiske og man sidder lidt højere, men samtidig er den forholdsvis kompakt ift. de mange SUV’er med samme pladsforhold.

Ift. Golf Plus har den nye Sportsvan tabt sig op mod 90 kilo, og bygger nu på den nye MQB-platform ligesom den almindelige Golf. Størrelsesmæssigt er Sportsvan også vokset med 134mm i længden og 48mm i bredden. Til trods for den almindelige Golf og Sportsvan deler platform, så er Sportsvan udgaven 83 mm længere og 126mm højere, mens der også er kommet ekstra plads mellem akslerne, hvilket tilsammen både giver bedre bagsæde- og bagagerumsplads.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Bagagerummet måler nu 500 liter mod 380 liter i den almindelige Golf, mens det kan forøges til 1.520 liter, hvis bagsæderne lægges ned. Dog har Golf Sportsvan den smarte detalje, at bagsæderne kan rykkes 180mm frem, hvis passagererne på anden række enten har små ben, eller man blot har brug for lidt ekstra plads i bagagerummet – dermed får man nemlig 585 liter, og det er ikke langt fra den kapacitet man finder i Golf Variant.
På anden række er pladsen gevaldig bedre end i en almindelig Golf, og der er masser af plads til selv en fuldvoksen mand på over 1,90 meter!

Platformen er stadig den velkendte MQB, ligesom motorprogrammet heller ikke er nyt. Således kan der vælges iblandt en 1.2 TSI med 85 eller 110 hk eller den større 1.4 TSI med hhv. 125 og 150 hestekræfter.
Ønsker man diesel er der en 1.6 TDI med 90 eller 110 hk samt den store 2.0 TDI med 150 hestekræfter og hele 320 newtonmeter. Alle motorer med undtagelse af den mindste benziner vil kunne udstyres med DSG-gearkassen mod en merpris.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

Den mest økonomiske variant bliver BlueMotion-udgaven der kommer senere på året, og den vil angiveligt kunne køre 27,8 km/l, men specielt alle dieselmotorerne er meget økonomiske.

Køreegenskaberne er ikke meget anderledes fra en almindelige Golf, hvilket selvfølgelig er ganske positivt. Det gælder også for kørekomforten, der er rigtig høj ift. klassen, hvilket gælder både affjedringen og støjniveauet.
Vælger man at køre hurtigt gennem sving vil man dog bemærke, at den er blevet højere, hvilket ikke just er positivt for de dynamiske køreegenskaber.

Standardudstyret er pænt omfattende, da man vigtigst af alt har fartpilot og to-zone fuldautomatisk aircondition. Man må dog betale ekstra for læderrat, og hvis man vil have et lækkert infotainmentsystem bør man også opgradere fra standardsystemet.

Priserne i Danmark starter ved 258.800 kr. for den mindste benziner med Startline udstyr. Hvis man ønsker en dieselmotoriseret enhed starter priserne fra lige under 300.000 kr. med 90 hestekræfter.

Læs også:  Bilteknologi: De nyeste avancerede sikkerhedsfunktioner

Til sammenligning er en Ford C-Max billigere og lidt mere køreglad, men specielt Fords dieselmotorer virker uopdateret i forhold til Volkwagens. Det kan både ses på økonomien og selvfølgelig hvor kultiveret de arbejder. Desuden gør Golf Sportsvan brug af flere sikkerhedsteknologier, men en del af dem er også tilkøb, hvorfor man må finde pengepungen frem, hvis man vil nyde gavn af det hele.

Golf Sportsvan 1.2 TSI Startline
Ydelse: 85 hk v. 4.300-5.300 o/min / 160 Nm v. 1.400-3.500 o/min
Præstationer: Topfart: 177 km/t – 0-100 km/t: 13,2 sekunder
Forbrug: 20,4 km/l
Bagagerumsvolumen: 500 / 1.520 liter
Pris: 258.797 kr.

Golf Sportsvan 2.0 TDI Highline
Ydelse: 150 hk v. 3.500-4.000 o/min / 320 Nm v. 1.750-3.000 o/min
Præstationer: Topfart: 212 km/t – 0-100 km/t: 9,2 sekunder
Forbrug: 21,3 km/l
Bagagerumsvolumen: 500 / 1.520 liter
Pris: 421.797 kr.