Dette er den nye McLaren 650S, en ekstrem centermotoriseret coupé der kan klare 331 km/t på toppen. Den får debut for offentligheden ved Geneve Motor Show næste måned, sammen med en Spider-udgave af bilen.
Den nye 650S er tæt forbundet til 12C men er dyrere og ligger sig rent stylingsmæssigt mere op ad den nyligt lancerede P1 hyperbil. Den anvender også en række detaljerede ændringer, der forbedrer præstationerne i alle retninger og efter McLarens eget udsagn gør bilen mere karakterfuld end 12C.
Ændringerne kommer som et modsvar af kritikken af 12C fra ejere og anvender relevant know-how fra P1, der nu er i leveringsfasen.
McLarens 650S får mere standardudstyr end i 12C, inklusiv letvægts smedede alufælge, LED-forlygter, et interiør i Alcantara, carbon-keramiske skiver, ændret navigation og DAB radio som standard. Bilen får også et nyt, bredere design af Pirelli P Zero Corsa dækkene.
650S, hvis navn skal reflektere den øgede ydelse fra 3.8-liters turbo V8 motoren, forventes at blive fremstillet som den bil 12C skulle have været fra begyndelsen.
McLaren insisterer dog på at den originale model vil fortsætte i produktion og forventer at sælge 12C i højt beskattede lande.
Volumen på de to biler forventes at være omkring 1200 enheder om året. Det store salgsboost hos McLaren forventes næste år, når de introducerer deres Porsche 911-rival ved navn P13.
650S kan genkendes på dens nye næse i P1-stil med fulde LED forlygter og andre detaljer der er en del af den nye McLaren designstil, der blev udviklet af chefdesigner Frank Stephenson. McLaren siger at 650S opfylder løftet fra Ron Dennis om at lancere en væsentligt model hvert år. Omkring 25 % af komponenterne i bilen adskiller sig fra 12C.
Motoren har fået modificeret topstykket og stemplerne og anvender en ny McLaren motorstyringssoftware. Ydelsen lyder på 650 heste med 700Nm mellem 3.000 og 7.000 RPM.
I selskab med den kraftigere motor, har 650S’ syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse fået en hurtigere, bedre kontrolleret software der giver kvikkere gearskift takket være nye McLaren patenter. 0-100 km/t er overstået på 3.0 sekunder og 0-200 km/t klares på 8.4 sekunder.
Affjedringen er 22 % stivere for og bag, men McLaren insisterer på at den glimrende affjedringskomfort fra 12C er velbevaret i 650S.
Andre finjusteringer af chassiet omfatter en justering af bremsestyrken, ABS og ESP systemet samt en revurdering af den aktive aerodynamik, der nu i højere grad øger motorens køleevne under ekstreme forhold og den aerodynamiske stabilitet under nedbremsning og kurvekørsel. Downforce er nu 40 % højere end i 12C med en bedre balance mellem for- og bag.
Ifølge McLarens produktdirektør, Jamie Corstophine, dækker tallene ikke alle forbedringerne i 650S:
”12C er allerede en ekstremt praktisk bil der er let at køre. Men når man kører en 650S, påskønner man hurtigt de øgede præstationer når det virkeligt tæller.
Vi har ikke kun bygget 650S for fuld hammer på banen og det er ikke kun en bil for professionelle kørere. Den føles særlig ved alle hastigheder: det er udelukkende op til ejeren at finde den han finder sig komfortabel ved.”