
Bentley har nu udgivet de sidste detaljer vedrørende deres nye V8 Continental GT- samt GTC-modeller der officielt har premiere ved Detroit Motor Show. 500 hk, stærkere moment samt forbedret brændstoføkonomi tegner godt for den mindste Bentley.
Den nye twinturbo V8 motor på 4 liter, leverer 507 hk og 660 Nm. Dette er nok til at sende den 2.3 tons tunge bil, fra 0-100 km/t på kun 4.8 sekunder, samt give bilen en topfart på 303 km/t.
Takket være de to turboladere, leveres de 660 Nm allerede fra 1700 rpm, hvorimod spidseffekten på 507 hk leveres ved 6000 rpm. Brændstoføkonomien kan nå op på 8.5 km/l, der muligvis ikke lyder af meget, men er forholdsvist imponerende, bilens størrelse og motorkraft taget in mente. Dette er i øvrigt 40% bedre end den ældre V12-udgave og der kan nu køres op til 800 km på en fuld tank.
Du vil for første gang i verdenshistorien, også kunne køre på 4 cylindre i din Bentley. Motoren kan slå brændstoftilførelsen fra, på bilens 4 ud af 8 cylindre og dermed opnå væsentlig bedre brændstoføkonomi samt Co2-udslip under let acceleration.
De gamle Bentley-dyder bibeholdt
GT og GTC leveres i deres V8 form, naturligvis stadig med permanent 4-hjulstræk, med 60:40 effektfordeling for/bag, samt den kvalitet og komfort man forventer af det prestigefulde engelske mærke. V8-modellerne kommer på 20-tommers alufælge fra fabrikken, mens 21-tommer kan bestilles som ekstraudstyr.
De 507 hk leveres gennem en 8-trins automatgearkasse som vi kender fra andre VAG-modeller.
Også prisen er i vanlig Bentley-stil. Continental GT-modellen starter fra 1.7 millioner kr., før dansk afgift.
Se alle specifikationerne på de nye modeller her: