1. Home
  2. Baggrund
  3. Frankfurt Motor Show guide og historie
0

Frankfurt Motor Show guide og historie

Frankfurt Motor Show guide og historie
0
0

Når gigant biludstillingen IAA, Internationale Automobil-Austellung løber af staben i Frankfurt i næste uge, så er det for 64 gang.

Dørene åbner d.15 september også er der adgang til det nyeste indenfor bilverdenen i 11 dage frem.

I denne omgang vil der også være flere verdenspremierer, hvor nye modeller af bl.a. Hyundai i30, Porsche 911, Honda Civic og Fiat Panda vil blive præsenteret.

Frankfurt-biludstillingen må anses som en af de mest populære i Europa, da den overgår Paris i antal besøgende med 845.000 mennesker i alt, men hvis man sammenligner med Beijing og Shanghai, så er den arealmæssigt mindre.

IAA holdes i 12 store haller

Der er hele 12 haller så man skal tage nogle gode sko på, hvis man vil igennem dem alle. – I år forventer man der vil være 900 udstillere hvoraf over 100 af dem udstiller biler.

Er man ansat i pressen åbner IAA dørene d.13 og 14 september, så alle nyhederne kan komme ud rundt om i verden. – Der forventes over 13.000 journalister!

Pris for indgang

Hvis man rejser til Frankfurt for at opleve biludstillingen, så koster det mellem 13-15 euro at komme ind. – Vi anbefaler dog du kigger nærmere på hjemmesiden www.iaa.de, hvor du kan læse flere informationer.

Åbent fra 09:00-19:00

Trade fair grounds Messe Frankfurt
Ludwig-Erhard-Anlage 1
60327 Frankfurt/Main, Germany

Se hvor de forskellige bilproducenter er placeret her på planen:

IAA historie – Frankfurt Motor Show

Det første Frankfurt Motor Show blev holdt i 1897, hvilket er 110 år siden. – Læs nogle af højdepunkterne forneden:

Læs også:  Bilsalget vokser betrageteligt og bliver grønnere i EU

1897: Man fremviste 8 biler til folk på hotellet Bristol Hotel.

1897-1911: IAA var nu et årligt event som typisk blev holdt i Berlin. – I 1905, 1906 og 1907 holdt man IAA to gange om året.

1921: Efter første verdenskrig blev IAA først holdt igen i 1921. – Det blev til den 14 gang. 67 bilproducenter viste 90 biler.

1939: Dette var sidste gang der var IAA inden anden verdenskrig rigtig startede. – Det blev holdt i Berlin og var den 29 gang. – På det tidspunkt slog man rekord med hele 825.000 besøgende, hvor en de store nyheder var den nye ’’Volkswagen’’. – Den vi i dag kender som Beetle.

1947-1949: De forskellige tyske bilproducenter lavede en messe i Hannover, hvor flere industrihaller igen tiltrak mange interesserede.

1951: Dette var første gang IAA blev holdt i Frankfurt. Messen fandt sted i april og tiltrak 570.000 besøgende. På messen fandt man bl.a. den første HGV med en turbodiesel motor

Seks måneder senere holdt man IAA for 35 gang, hvor man ’’kun’’ tiltrak 390.000 besøgende. – Derfor valgte man fremover at fokusere på Frankfurt-området som byen, hvor man holdt IAA.

1956: Bilen fylder 70 år. – Salget af biler slog rekord i Tyskland, og det var nu en industri som beskæftigede over 302.000 mennesker i Tyskland. – Nu var kun USA foran Tyskland hvad angik bilproduktion.

1961: IAA blev holdt for 40 gang, og der kom 950.000 folk forbi for at se det nyeste indenfor biler. – I denne omgang var sikkerheden et af de store elementer, hvor bl.a. Volvo fremviste sikkerhedsselen.

Læs også:  Bilsalget vokser betrageteligt og bliver grønnere i EU

1965: For første gang præsenterede et japansk bilfirma en bil ved IAA.

1969: Den 44 udgave af IAA blev bl.a. en succes pga. den tyske økonomi endnu en gang var i fremgang. – Det satte gang i bilbranchen.

1977: Over 4 millioner biler blev bygget. – IAA blev symbolet på den voksende tyske selvtillid.

1981: Her var det at spare energi/brændstof begyndt med at vinde lidt indpas. – Der var dog alligevel økonomisk fremgang, hvilket udstillingen bar præg af.

1989: Erhvervskøretøjer blev nu ikke vist ved Frankfurt Motor Show, da man ville fokusere på biler til den almindelige forbruger. – Der var over 2.000 udstillere på 252.000 kvadrameter, og der kom hele 1,2 millioner besøgende.

1991: Man opdelte IAA i to, så IAA for personbiler blev afholdt i Frankfurt mens IAA for erhvervskøretøjer blev holdt i Hannover. – Det første show kun med personbiler blev en succes med 1.271 udstiller fra 43 lande. – Denne gang var arealet 200.000 kvadratmeter og med 935.000 besøgende var det en succes kun personbiler.

1992: IAA for erhvervskøretøjer: 1.284 udstillere fra 29 lande viste frem på 252.000 kvadratmeter. – 287.000 mennesker kom forbi, hvoraf 66 % af dem var forretningsmænd. – Det var derfor også en succes.

1999: Det sidste IAA-show inden årtusindskiftet fik mottoet: ’’The car: meeting place for the future’’. I denne omgang viste de mange bilfabrikanter, at de var klar til det nye årtusinde. – Bl.a. med grøn teknologi. – Takket være ny teknologi var biler nu billigere og renere end nogensinde før.

Læs også:  Bilsalget vokser betrageteligt og bliver grønnere i EU

2000: Det 58 show af IAA havde 1.318 firmaer fra 42 lande til at vise biler frem

2001: Efter terrorangrebet d.11 september i New York bar IAA præg af sorg med taler o.a. for at mindes de dræbte. – Alligevel besøgte mere end 800.000 mennesker messen.

2002: Det 59 show slog alle forventninger i forhold til, hvor hårdt markedet havde det. – 237.000 besøgende fra 84 lande kom forbi. – Selvom det var under krisen, så var 90 % af de besøgende professionelle, og 70 % af dem fortalte de kom til IAA for at investere og udvikle kontrakter med firmaerne. – Det gav mod i bilbranchen.

2003: Der var over 1 million besøgende, hvilket gjorde det til næsten lige så besøgt som tilbage i 1991. Det var 60 gang man holdt showet, og med 23 % flere besøgende end 2011 så de 2.000 udstillere fra 42 lande det som en succes.

2005: Her fokuserede man på hybrid, flex-fuel og andre grønne teknologier. Der kom 940.000 besøgende.

2007: Over 1 million besøgende fra 125 lande kom forbi det 62 show, hvor fokus igen var på grøn teknologi pga. klimaforandringerne.