1. Home
  2. Bilnyheder
  3. General Motors i Europa er truet af lukninger
0

General Motors i Europa er truet af lukninger

General Motors i Europa er truet af lukninger
0
0

General Motors europæiske gren må i værste tilfælde se en lukning i øjnene, mens massefyringer og lukninger af fabrikker næsten er sikkert, grundet de store tab som Opel og Vauxhaull lider.

Amerikanske analytikere forudsiger, at op mod 4000 arbejdspladser kunne blive sløjfet over den næste to år. At lukke en fabrik, kan ikke udelukkes, ifølge eksperter i industrien, som umiddelbart peger på Opels tyske fabrik i Bochum.

General Motors Europe tabte næsten 4 milliarder kr. i 2011, efter et tab på 10 milliarder i 2010. Ifølge nyhedsrapporter, vurderer to amerikanske analytikere nu, at General Motors er nødsaget til at spendere et sted mellem 6 og 7,5 milliarder for at få Opel-Vauxhuall på benene igen.

Dan Akerson, administrerende direktør for General Motors, udtalte sidste uge at Opel-Vauxhaull faldt med 20 % i de sidste 3 måneder af 2011, som en følge af Euro-krisen. De europæiske salgstal forventes også at ligge lavt i 2012, og cheferne hos General Motors må træffe en hurtig beslutning for at undgå de sidste par års massive tab.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Lukning af fabrik synes sandsynlig

Akerson fortalte analytikere, at han forventede at en konkret plan inden for de næste to måneder, efter aftale med fagforeninger, men erkendte at en reduktion af arbejdskraften i General Motors europæiske fabrikker var uundgåelig. Salget hos Opel- Vauxhaull faldt med hele 20 % i januar i år, så cheferne hos General Motors vil arbejde hårdt for at reducere produktionen og dermed også arbejdskraften, i et forsøg på at imødekomme den manglende efterspørgsel i Europa.

Akerson har sagt, at han ønsker at alle fabrikker skal anvende 100 % af deres produktionskapacitet, hvilket sandsynliggør en eventuel fabrikslukning. Det ventes heller ikke at General Motors vil møde seriøs modstand i forbindelse med lukning af den tyske fabrik i Bochum, der er mindre produktiv end Vauxhaulls engelske fabrik i Ellesmere.

Læs også:  Sådan vælger du de rigtige vinterdæk til din bil

Planerne om at bygge Chevrolet enheder i europæiske fabrikker kunne også være en løsning for at udnytte fabrikkernes produktionskapacitet.