1. Home
  2. Baggrund
  3. Har Toyota holdt sit løfte?
0

Har Toyota holdt sit løfte?

Har Toyota holdt sit løfte?
0
0

Da Toyota offentliggjorde GT 86 i 2011 var det med løftet om sjovere køreegenskaber i Toyota-modellerne. Men har den gigantiske japanske bilproducent husket hvad de lovede?

Det var bilproducentens præsident Akio Toyoda som lovede alt hvad en bilfanatiker ville høre, men siden præsentationen har vi ikke hørt meget fra Toyota selv om dette løfte.
Vi satte derfor den gamle Auris Hybrid op mod den nye, og kunne for en gangs skyld teste en almindelig Toyota uden at tænke på alt det usexede, såsom praktikalitet og økonomi.

Lad det være sagt med det samme. Man køber ikke en Toyota Auris for at få sjove køreegenskaber, men en forbedring i køreoplevelsen er at finde! For de fleste vil den dog være ligegyldig, da Auris Hybrid alligevel ikke lægger op til frisk fart gennem skarpe kurver o.a. som virkelig kan vise om bilen er køreglad og styrer godt. Desuden overraskede begge modeller med deres acceleration på motorvejen, og pga. elmotorerne som leverer det fulde moment fra 0 omdrejninger i minuttet føles Auris Hybrid kvik i den første del af optrækket.

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

I den gamle Auris Hybrid er batterierne placeret i bagagerummet, men den nye har fået placeret dem under sæderne. Dette giver en bedre vægtfordeling, og det kan bestemt mærkes! Styretøjet er også blevet mere præcist i den nye, men desværre føles det samtidig mere elektrisk, hvilket ikke just giver en højere køreglæde, da man dermed ikke har den samme føling med det.

Svaret på om Toyota har holdt deres løfte må være et ja. Køreegenskaberne er blevet sjovere men ikke sjove, hvis man kigger bort fra eneren, GT 86.