1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Her er den nye McLaren 675LT Spider
0

Her er den nye McLaren 675LT Spider

Her er den nye McLaren 675LT Spider
0
0

Den nye McLaren 675LT Spider er netop blevet offentliggjort og er dermed den anden model i McLarens modelprogram, der får lov til at bære 675LT-navnet.

Kendere vil vide, at navnet 675LT ikke er tilfældigt valgt. ”LT” står for Longtail og kan spores mange år tilbage, da det henviser til den gamle originale McLaren F1 Longtail, der vandt en hel del racerløb. ”675” er antallet af galopperende heste under bagsmækken, og man kan derfor sige sig selv, at den nye 675LT Spider trækker jævnt godt.

Egentlig er McLaren 675LT Spider bygget på Coupé-varianten, der blev offentliggjort tidligere på året. Med Coupé-varianten fokuserede man på at lave en letvægts superbil med perfekt aerodynamik, en hel masse power og samtidig med et strejf af banekørsel i affjedringen. Nu har den smidt toppen, og det kan vi faktisk godt lide. Den er jo hurtig, smart og nu også effektiv.

675 hestekræfter og vanvittig hurtige accelerationer

Motoren i den nye McLaren 675LT Spider er nemlig placeret bag sæderne, og ikke nok med at det sikrer en super lyd, så er det også med til at gøre bilen dét den er. En superbil med en motor, der trækker fra alt andet. Under bagsmækken ligger nemlig en 3.8-liters twin-turbo V8’er med 675 hestekræfter, som peaker ved 7.100 o/min. og et maksimalt drejningsmoment på 700 Nm ved 5.000-6.5000 o/min.

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

I den nye McLaren 675LT Spider kan du accelerere fra 0-100 km/t på blot 2.9 sekunder og fra 0-200 km/t på blot 8.1 sekunder. Det er en smule langsommere end Coupé-varianten, der med sine 7.9 sekunder fra 0-100 km/t nok vil tage Spider-varianten i direkte opløb. Men hva’ filan, den er jo også mere aerodynamisk…

Topfarten er 326 km/t, men det når du jo aldrig op på her i Danmark. Og så kommer vi til det tag dér. Det er jo en Spider-variant, som er McLarens svar på en cabriolet. Taget er opbygget i tre dele og kan åbnes elektronisk ved hastigheder på op til 30 km/t, men indleder sådan en vogn virkelig til, at man nogensinde kommer til at køre så langsomt?

McLaren 675LT Spider smider toppen

Og det er til fordel for en bedre oplevelse i kabinen, såfremt man er den type, der elsker vind i håret. Ligesom sin Coupé-broder er der brugt enormt meget carbonfiber rundt omkring på bilen, og det drejer sig blandt andet om frontsplitteren, sideskørterne, diverse luftindtag, bagkofangeren og selvfølgelig ”Longtail-luftbremsen”, der hjælper med at bremse bilen ned ved højere hastigheder. Det var blot nogle få eksempler af carbonfiber-brugen på bilen, og som du kan se på billederne, var det ærligt talt kun nogle få eksempler. Nogle gange pynter vi lidt på sandhederne. Ikke lige i dette tilfælde.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

McLaren 675LT Spider erstatter 650S Spider i modelprogrammet, og den er hele 100 kg lettere end sin forgænger. Power-to-weight ratioen er derfor 532 hk/ton, i og med den har en egenvægt på 1.270 kg. McLaren 675LT Spider er små 40 kg tungere end Coupé-broderen, og det er en ganske naturlig forøgelse rent vægtmæssigt.

Sammenligner man McLaren 675LT Spider med Coupé-broderen er den væsentligste forskel det manglende tag. Derudover er der ikke nogle ændringer som sådan.

McLaren 675LT Spider ruller på et sæt 10-eget ”ultra-letvægts” alufælge i størrelserne 19” foran og 20” bagi, og de er beklædt i gummi fra Pirelli i form af deres P Zero Trofeo R-dæk. Det er dog ikke disse fælge du ser på billederne. Det er nemlig et nyt sæt alufælge fra McLaren på 20 eger.

Læs også:  Fra 0 til 100 på et øjeblik: 3 lynhurtige biler

Interiørmæssigt er der heller ikke sket nogle ændringer i forhold til Coupé-varianten, men lad os alligevel nævne alt det alcantara-læder der gemmer sig herinde. Det er meget. Rigtig meget.

McLaren 675LT Spider er en eksklusiv model og er begrænset til 500 eksemplarer, hvoraf de første sendes på gaden til sommer næste år.