Home Bilmærker Koenigsegg Koenigsegg One:1 hurtigere end McLaren P1 rundt på Spa
9

Koenigsegg One:1 hurtigere end McLaren P1 rundt på Spa

0
9

Svenske Koenigsegg er kendt for at lave biler med absurt mange hestekræfter, som er gode til at køre ligeud, men noget tyder nu på, at den faktisk også er hurtig i svingene.

Koenigsegg tester nemlig deres One:1-megacar for tiden, senest på den legendariske Spa-Francorchamps racerbane i Belgien. Vi går ud fra, at der bliver testet diverse setups i One:1-modellen forud for den tid rundt på Nurburgring Nordschleife, som alle motorinteresserede har ventet og stadig venter på. I hvert fald fik den rundt på banen i Belgien alt hvad den kunne trække, og med Koenigsegg-testkører Robert Serwanski bag rattet kunne man ikke forvente andet.

Og hvad man slet ikke havde forventet af den store megacar fra svenske Koenigsegg er, at den rent faktisk satte en enormt bæredygtig omgangstid. Selvom Koenigsegg One:1 har for mange hestekræfter til at kunne køre flat-out igennem Eau Rouge, manøvrerede Serwanski den alligevel i mål på blot 2m33.26 sekunder – to minutter og 33.26 sekunder. Det er næsten fem sekunder hurtigere end bilen med den foreløbige rekord på gadedæk, McLaren P1 i fuld race-mode.

Koenigsegg One:1 gør brug af en 5.0-liters twin-turbo V8-motor med 1340 hestekræfter, og da bilen ligeledes vejer 1340 kilo, har den altså et vægt- til kraft-forhold på en hestekraft per kilo. Korrekt nok har McLaren P1 næsten 450 hestekræfter færre end den massive One:1, men principielt set burde de to biler kunne sætte samme omgangstid rundt på den legendariske bane: McLaren P1 mestrer svingene, imens One:1 har kræfterne til at køre hurtigt ligeud, og samtidig kører Koenigsegg One:1 her på gadedæk ligesom P1, ergo må den have sværere ved at få sendt alle kræfterne til asfalten.

Yup, Koenigsegg One:1 laver hjulspind i fjerde gear. Det er relativt hurtigt. Det er også den topfart, som One:1 kommer op på rundt på banen: intet mindre end 308 km/t.

Robert Serwanski synes også, at det gik hurtigt, men ikke nødvendigvis hurtigere end forventet:

“Bilen føltes virkelig god og kørte, som vi ville have den til. Sikker og forventet opførsel på banen med en smule understyring, som let kunne rettes ud ved at give den lidt mere gas”

Om kørslen ser sikker og forventet ud, må du selv bedømme. Se videoen ovenover!