1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kvikduel: Skoda SuperB mod Peugeot 508

Kvikduel: Skoda SuperB mod Peugeot 508

Kvikduel: Skoda SuperB mod Peugeot 508
0
0

Har man omkring 450.000 kr. er der mulighed for at købe en rigtig fin diesel stationcar. Et par mulige varianter er Skoda SuperB samt Peugeot 508, og dem satte vi derfor sammen i en lille kvikduel.

Starter man med udseendet, så er Peugeot 508 SW den mest elegante af de to med sine franske former, og man kan også ane en smule sport. SuperB der i mod er mere kedelig og konservativ i designet, men det er trods alt smag og behag.

Praktiske stationcars

Praktikaliteten er noget af det vigtigste i en stor stationcar, da den typisk enten vil blive anvendt som firma- eller familiebil.
Pladsen kan man dog heller ikke klage over i de to konkurrenter, da der er hhv. 603 og 660 liter bagagerum i SuperB Combi og 508 SW.
Det betyder franskmanden vinder dette vigtige punkt i stationcar-kampen, men når man sætter sig ind på bagsædet i SuperB Combi, så bemærker man hurtigt, hvor man har prioriteret pladsen!

Tjekken vinder på bagsædepladsen

Skoda SuperB er nemlig udstyret med enormt god benplads, mens loftshøjden også er ganske tilpas. Kigger man på bagagerummets areal når bagsæderne er slået ned, så vinder SuperB dog også med hele 1.835 liter, mens 508 SW må ”nøjes” med 1.598 liter.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Bag rattet er 508 også mere elegant designet, og man føler bilen er langt mere moderne, da instrumenteringen er knap så kedelig. Med panoramataget som starter næsten helt fra forruden og tilmed er standard i SW-modellen, får medpassagerne også en bedre køreoplevelse.
I Skoda SuperB er det hele som vi kender det fra diverse taxi-ture, hvor SuperB efterhånden har vundet indpas og blevet manges favoritter pga. den førnævnte enorme plads. Instrumenteringens design passer til det ydre med en yderst overskuelige kabine, hvor man hurtigt bliver færdig med at sidde og undersøge de forskellige elementer.

Kigger man på kvaliteten fejler den intet i nogle af lejrene. Umiddelbart virker den en smule bedre i SuperB iflg. undertegnets mening, men der var lidt uenighed på redaktionen.

Franskmanden er mest nøjsom

Testmodellerne var begge udstyret med en 2.0 liters dieselmotor, hvor ydelsen i SuperB med den store 2.0 TDI var 170 hk og 350 Nm, mens den i 508 var 163 og 340 Nm.
Det betød begge store stationcars bød på forholdsvist kvikke accelerationer på 8,9 sekunder, mens de kunne fortsætte til godt over 200 km/t. på autobahn.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

Motoren i 508 føltes dog kvikkest, men det var ikke den mest støjsvage på motorvejen, hvor SuperB brillerede.

Brændstofforbruget er dog vidt forskelligt i de to modeller, hvor 508 SW 2.0 HDi udmærker sig positivt med hele 20 km/l og en CO2-emission på 130 g/km. SuperB der i mod er på 17,2 km/l og udleder 151 gram CO2 per kørt kilometer.
Begge biler kunne vi nogenlunde få op omkring de lovet antal kilometer på literen, men her var angivelserne til SuperB mest præcise.

Stor forskel på køreegenskaberne!

Nu lyder det næsten ellers som om, at de har mange ting tilfælles på vejen, men det bliver hurtigt lavet om, når der skal fortælles om køreegenskaberne.

Mens Skoda SuperB Combi føles tung, har et let styretøj og en relativ blød undervogn, så er det anderledes i Peugeot 508 SW. Franskmanden er på papiret en smule tungere, men sådan føles det bestemt ikke på vejen, hvilket man takke det mere præcise og sportslige styretøj for, som samtidig får assistance af en mere hård men stadig komfortabel undervogn.

Læs også:  Guide: Sådan plejer du din bil om sommeren

Konklusion:

Begge biler tilbyder massere af plads til både passagerer og bagage, men det er dog SuperB Combi som vinder på dette punkt. På vejen er 508 SW dog mere interessant at køre, og det bliver bakket op af en mere nøjsom motor som samtidig virker en smule kvikkere end den store 2.0 TDI var VW-koncernen.

Går man efter massere af plads, en bil med et mere konservativt/neutralt design samt en blød undervogn, så skal man vælge SuperB Combi. Vil man der i mod have et design som skiller sig ud fra mængden, i form af en elegant fransk flyder, og samtidig tilføjer en smule sport samt bedre økonomi, så skal valget falde på 508 SW.

Gallerier med billeder og specifikationer kan ses forneden.

Hvilken ville vi vælge?
David Lovett: Peugeot 508 SW
Sebastian Krausing: Skoda SuperB Combi

[table “” not found /]