1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Kviktest: Alfa Romeo MiTo Twinair
0

Kviktest: Alfa Romeo MiTo Twinair

Kviktest: Alfa Romeo MiTo Twinair
0
0

Der er noget specielt rå elegance over Alfa Romeo, så hvordan har en tøset økonomisk tocylindret motor fundet vej til MiTo?

Først og fremmest er den tocylindrede motor med en volumen på 0,9 liter ikke økonomisk… Herudover er det for Alfa Romeos vedkommende en sikker opgradering af den frække MiTo, da Twinair-enheden har brilleret med positiv kritik i diverse medier – inklusiv her på bilsektionen.dk.

Vi har tidligere både testet MiTo som QV med 170 hk, samt en mere danskervenlig 135 hestes fantastiske 1,4 MultiAir i kombination med den forfærdelig TCT dobbeltkoblingsgearkasse.

Derfor har MiTo igennem tiden givet vidt forskellige indtryk, men med en pris på cirka 320.000 kr. for de førnævnte testede varianter, så er MiTo Twinair-modellen væsentlig mere fornuftigt prissat kostende fra 229.900 kr.. Dermed ikke sagt Twinair-modellen er det billigste MiTo kan tilbyde, da den 1,4 liters 78 hestes benziner med Super-udstyrsniveauet er 14.000 kr. billigere samt bedre udstyret – Priserne for MiTo starter ved 189.900 kr.

Distinctive har bl.a. aircondition, læderrat, indstigningslister i aluminium 15” alufælge, en lille hækspoiler, kromlister, specielt stofindtræk og andet. Man savner dog udstyr såsom tågelygter, ratbetjening af radio og Blue&Me bluetooth-system som er standard i Super-udstyrrsniveauet. Dette kan dog ikke tilkøbes til MiTo Twinair, hvorfor man må punge ud med 12.000 kr. for det nævnte ekstraudstyr. En af de mere fornuftige udstyrspakker inkluderer regnsensor og automatisk nedblændeligt bakspejl for kun 4.000 kr. ekstra.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Testmodellen havde ekstraudstyr for 61.000 kr., hvilket svarer til 26,5 % af bilens værdi… Pengene på ekstraudstyr var primært brugt på eksteriør-designforbedringer, hvorfor man ikke bag rattet mærkede den bekostelig charmeoffensiv MiTo havde gang i.

Kabinen i MiTo føles efterhånden gammeldags og langtfra charmerende som eksteriøret. Materialevalget føles kedeligt og ikke eksklusivt som eksteriøret, hvor selv den større Giulietta er klasser over med interiør design, selvom den også til dels kan virke kedelig indeni.

Privatleasing koster 2.895 kr. med en udbetaling på 30.000 kr. for en treårig periode med 45.000 kilometer.

Fornøjelig men uøkonomisk motor

Den 0,9 liters Twinair-turbomotor yder 85 hestekræfter, og Alfa Romeo oplyser en blandet brændstoføkonomi på 23,8 km/l. Dermed er den utrolig brændstoføkonomisk på papiret, men realiteten er, at du næppe vil kunne køre mere end 13-14 km/l! Twinair motoren er mange gange blevet udskældt for en utrolig høj brændstoføkonomi på papiret, da dette er næsten umuligt at opnå i virkeligheden ved dagligdagskørsel, hvis man vil nyde gavn af motorens fantastiske kvaliteter.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Alligevel opnår motoren stor ros, da den formår at højne køreoplevelsen i både Fiat 500 og Alfa Romeo MiTo. Den lille kvikke motor leverer sit fulde moment på 145 Nm v. 2.000 omdr/min, har en topfart på 174 km/t og er forbi 100 km/t på 12,5 sekunder. Dermed er MiTo Twinair ingen raket, og man må se de fleste kører fra sig, hvis man vil køre om kap.

Man tilgiver dog hurtigt sin Twinair, da den lille tocylindrede kvitterer med en herlig lyd, er omdrejningsvillig og har et fint bundtræk. Køreegenskaberne er derudover som vi kender dem fra tidligere MiTo-tests, hvorfor vi stadig kan fortælle om tilpas hård sportslig undervogn suppleret af et ganske præcist styretøj i Dynamic-mode.

Gearkassen er ikke just fantastisk med lidt klodsede liggende skift, og selve gearstangen er udført i noget der minder om tarvelig plastik med et sølv-emblem ovenpå i ringe kvalitet.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

MiTo Twinair er selvfølgelig også udstyret med Alfa Romeos DNA-system(Dynamic, Normal og Allweather). Her får man indflydelse på opsætning af motorstyring, effekt og styretøj, hvor Normal-funktionen har samme funktion som ECO-knappen i en Fiat 500. Dermed mister man det meste af sit moment, og man føler sin bil er blevet kastreret.

Konklusion:

Kigger man på de tørre facts, så holder MiTo Twinair ikke hvad den holder… Med sløve accelerationstider, en lav topfart o.a., så ligner det en kedelig oplevelse, men sådan forholder det sig bestemt ikke!

Alfa Romeo MiTo Twinair gør det sjovt at køre, da du har Alfa-ånden med fine køreegenskaber, en sjov motorlyd samt fin levering af kræfter. DOG er brændstoføkonomien langtfra acceptabel ift. de angivne tal.

[table “” not found /]