Home Bilnyheder Kviktest: Fiat 500 TwinAir MTA “By Abarth”
0

Kviktest: Fiat 500 TwinAir MTA “By Abarth”

Kviktest: Fiat 500 TwinAir MTA “By Abarth”
0
0

Fiat har haft enorm succes med den lille 500, hvor specielt danskerne er ét af de folkefærd, som har taget godt imod den lille italienske charmepotte.

Dermed er det en bil man ser flere gange dagligt, og derfor var salgsargumentet om, at den skulle erhverves grundet man ville skille sig ud sat til vægs i en kort periode. Nu kan Fiat 500 dog købes med den nyligt tilføjede ”By Abarth”-pakke til 7.500 kr., hvor man får massere af eksteriør detaljer som betyder man skiller sig ud på ny igen.

“By Abarth”-pakken indeholder bl.a. en stor hækspoiler, matsorte 16” alufælge med Abarth-logo, sideskørter, sorte fartstriber på motorhjelmen, røde skaller på sidespejlene og sportspedaler med Abarth-logo på bremsepedalen. Yderligere var testmodellen udstyret med en rød speciallak, matchende sort tag til 3.000 kr. og Xenon-forlygter til 16.000 kr..

Dermed kan det også hurtigt blive dyrt at gøre sin Fiat 500 unik, men man kommer ikke uden om, at ”By Abarth” pakken, den specielle røde lak samt det sorte tag giver et helt specielt udseende. Pakken kan kun vælges til TwinAir motoren, hvilket muligvis grunder i, at det er den som tilbyder mest sjov kørsel i modelprogrammet.

Læs også:  Fem ting du skal vide om den nye porsche 911

Vi har allerede flere gange prøvet den 0,9 liters tocylindret turbobenziner, og selvom det ikke lyder meget med 85 hk og 145 Nm, så er det rigeligt til den lille Fiat. Accelerationstiden fra 0-100 km/t på 11 sekunder bliver nydt til fulde, hvis man sikrer at give den tocylindrede motor lidt at leve af, hvorefter den leverer en dejlig motorlyd – Læs den tidligere test af Fiat 500 TwinAir Plus her.
Den lille otte ventilers motor er angivet til 25 km/l ved blandet kørsel, mens CO2-emissionen også kun er 92 g/km. Under testperioden kom vi dog aldrig i nærheden af de angivne tal, hvilket flere andre også har svært ved.

Manuel gearkasse med automatisk skift..

Testmodellen var også udstyret med MTA-gearkassen, hvilket er den eneste automatgearkasse som kan købes til Fiat 500. Merprisen er 19.000 kr., hvilket dermed er over 11 % af bilens grundpris med TwinAir-motoren.
I dette prisniveau er det en stor del af den samlede pris, men hvis den tilføjede noget ekstraordinært godt til bilen, så ville den selvfølgelig være det værd. Men det gør den ikke, tvært i mod.

Læs også:  Range Rover tager sikkerheden til nye højder

En manuel gearkasse med automatisk skift har endnu ikke været noget rart møde, men der er nogle som er værre end andre, eksempelvis Peugeot 208 med ESG-gearkassen.
Gearskiftene skal forudses, hvis det ikke skal ende ud i ryk, hvor man næsten ender oppe i forruden. Det er dog værst i de tre første gear, mens det derefter bliver mere behageligt. MTA-gearkassen inkluderer også ratgear, hvilket alligevel tilføjer lidt sjovt, selvom det er begrænset hvor hurtigt gearkassen arbejder. Den manuelle gearkasse i den almindelige Fiat 500 er ikke noget at prale af, men den passer bedre til bilen end en mindre behagelig manuel/automatisk gearkasse som tilmed koster ekstra.

Konklusion:

Fiat 500 TwinAir er stadig en sjov lille bil, men vi vil anbefale dig at spare 22.000 kr. på MTA-gearkassen samt sort tag, da et el-betjent soltag er mere i bilens ånd – også har du endda stadig lommepenge til ferien tilbage!

Læs også:  Spritny Land Rover Defender testes i Afrika

Kort sagt: Med den nye ”By Abarth”-pakke til Fiat 500 er der tilføjet noget ekstra specielt til udstyrslisten, hvis du vil skille dig ud – også kun for 7.500 kroner!

Testmodellen på billederne koster cirka 215.000 kr..

[table “” not found /]