1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Mercedes GL350 BlueTEC 4MATIC

Kviktest: Mercedes GL350 BlueTEC 4MATIC

Kviktest: Mercedes GL350 BlueTEC 4MATIC
0
0

Amerikas foretrukne store  firehjulstrækker er tilbage i ansigtsløftet form, men kan den også fungere i et af verdens fladeste lande?

Den helt nye Mercedes GL er noget af et bæst: længere og højere end Audis Q7 og større, syv-sæders broder til den ikke helt uanseelige Mercedes ML.

GL tager sigte mod velbeslåede forældre der har brug for pladsen til unger, barnepigen og deres venner. Sidste generation var den bedst sælgende store SUV i Amerika, hvilket ikke siger så lidt i en nation, der handler store skrumler af firehjulstrækkere som danskerne køber VW Up.

Motoriseret mammut

Og i Danmark får vi glæde af nøjagtig samme motorer som over there; alt fra denne GL350 diesel med 258 hestekræfter til en 560 hk stærk og aldeles vanvittig GL63 AMG med en GL500 med 435 hk som den gyldne mellemvej. Næsten alle biler solgt i Danmark vil være af dieseldreven art og af samme årsag sendte Mercedes Danmark en sådan vores vej.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Som man måske kunne forvente af en mastodont på små 5.2 meter og 2500 kilo er køreoplevelsen i Mercedes GL en tilbagelænet og afslappende en af slagsen. Selvom 100 km/t nås på 7.9 sekunder og 620Nm sørger for omgående kraftlevering ved alle omdrejninger, sikrer den store GL at du er så tænkeligt isoleret fra det at køre bil som muligt. Med den standardmonterede luftaffjedring i ’Comfort’ blævrer og gynger Mercedes’ største SUV over vejens bump og defekter, uden at du nogensinde bør vide noget om det.

Undervognen er så blød, at det ved første møde kan virke helt kvalmende, men efter tilvænning lærer man hurtigt at elske det tårnhøje komfortniveau. Insisterer man på mere fasthed, tilbyder luftaffjedringen endvidere en ’Sport’-funktion, der mindsker krængningen væsentligt mod en anelse forværret affjedringskomfort. Jeg fandt ikke, at det var det værd.

 

S-klasse på stylter

Styretøjet er legende let og fuldkommen uden føling, hvilket især giver den store Mercedes gunst i mildere offroad-udfordringer som grusveje og græsplæner, der knap nok genererer mere end en regulær asfalteret en af slagsen. Og til trods for underlagets natur, forbliver GL altid mere eller mindre lydløs, hvilket foruden de tykke, akustisk-optimerede ruder til dels er motorens skyld. Sammen med Stuttgarts skønne syvtrins automatgearkasse, leverer den silkeblød fremgang med rimelige kraftreserver for en bil af denne størrelse. GL kunne med lidt god vilje beskrives som en S-klasse på stylter og kabinen er i almindelighed et helt fortræffeligt sted at opholde sig, om end den ikke besidder samme exceptionelle kvalitet som de i resten af Mercedes topmodeller.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

De syv sæder hejses naturligvis op på elektronisk vis, men selv når bagsæderne rykkes helt frem er der ikke voldsomme mængder af plads på bagerste sæderække. Om det reelt set vil være til gene for potentielle købere er svært at afgøre, da det sjældent vil være familiemedlemmer der bliver henvist dertil.

Konklusion:

Hvis du søger syv sæder i firehjulstrukken og luksuriøs form er der reelt set ikke mange bud på markedet. GL er både større, nyere og mere magelig end Audis efterhånden aldrende Q7 så den reelle trussel syntes at komme fra britisk/indiske Range Rover, der netop er kommet på gaden i en sprit ny form.

Her har Mercedes amerikanske bud den umiddelbare prisfordel med små 600.000 kroner i GL’erens favør for en tilsvarende model. Erkendt, hvad angår prestige og ultimativ luksus har Range Rover unægtelig en fordel, men selv overstående prisforskel kan mærkes hos millionærer med dyr smag. Måske en duel er på sin plads?

Læs også:  Derfor bør du investere i en hybridbil

 

tags: