Mitsubishis prisbombe hedder Space Star, og den skal sørge for, at den japanske bilproducent igen får markedsdele i Danmark. Den er dog ikke nogen pladskonge(trods navnet Space Star), for trods en regulær minibil er omkring 21 cm kortere end den 3,71 meter lange Space Star, så har en up! mere plads i bagagerummet.
Konkurrenterne til den nye populære Space Star tæller bl.a. Nissan Micra, Toyota Yaris, Suzuki Swift, VW Polo samt de meget veludstyrede versioner af minibilerne.
Basisprisen er på sølle 89.700 kr., hvor man får den mindste 1-liters trecylindrede motor koblet til en femtrins manuel gearkasse. Den blandede brændstoføkonomi er angivet til flotte 25 km/l. Udstyrsniveauet inkluderer bl.a. seks airbags, el-ruder for, el-justerbare sidespejle, radio/cd-afspiller, USB port, fjernbetjent centrallås, aircondition og start/stop. Kort sagt er der utrolig meget udstyr for pengene.
Går man trinnet op stiger prisen med 10.000 kr., og her får man en lidt større 1.2 liters motor, men man beholder de tre cylindre, som den lille 1-liters også har. På udstyrssiden får man bl.a. indfarvede sidespejle med varme, indvendige dørgreb foran i krom look, højdejusterbare forsæder, varme i forsæderne, mørktonede ruder bag og regnsensor.
Topmodellen, Intense, er i øjeblikket på tilbud som kampagneudgaver under navnet Black & White edition. Disse modeller har 15” aluminiumsfælge, Bluetooth, læderrat og lædergearknop, ratbetjening, fartpilot, blinklys i sidespejlene, nøglefri adgang og start, tågeforlygter samt fuldautomatisk klimaanlæg! Prisen er blot 109.995 kr.! Dermed er det lidt af en prisbasker, som ingen af de andre på markedet kan matche.
Det er dog også hovedsageligt prisen og udstyr Space Star må konkurrere på, for den er ikke klasseledende på andre punkter.
Køreoplevelsen og kabinen
Bag rattet fremstår Space Star meget enkel og logisk, trods den har meget udstyr af en lille bil. Loftshøjden er fin, og jeg havde ingen problemer, trods mine 195 cm. Sæderne er dog flade som parkbænke, og trods der er ok indstillingsmuligheder, så kan rattet kun justeres i højden.
Bagsæderne er ikke specielt indbydende, og det ligner blot en lang kedelig bænk. Der er plads til tre store børn på bagsæderne – eller to voksne.
Med CVT-gearkassen sat i drive går det stille af sted. Det er bestemt ingen racerbil, men en fornuftig lille familiebil til dem, hvor køreegenskaber og sjov ikke betyder noget. Materialerne i kabinen er godkendt, men Mitsubishi kunne godt have arbejdet mere med støjdæmpningen i kabinen, da der både kommer larm fra motorrummet og hjulene.
Den 1.2-liters motor gør jobbet ganske fint, men er ikke noget specielt bekendtskab jeg vil huske tilbage på. Ved blandet kørsel er økonomien med CVT-gearkasse angivet til 22,7 km/l, men vi kørte blot 17 km/l under testturen.
CVT-gearkassen er som en CVT-gearkasse skal være. Den er ikke noget specielt mange bilentusiaster holder af, da den oftest er et noget kedeligt bekendtskab – ligesom her. Dermed ikke sagt den er dårlig.
Mitsubishi er netop begyndt med at give fem års garanti, og det gør Space Star ekstra attraktiv overfor specielt unge, da man også kan benytte deres billige forsikring. Eksempelvis kan en 18-årig forsikre en Space Star for blot 6.900 kr. med en selvrisiko på 5.000 kroner.
Der er ingen tvivl om, at Mitsubishi Space Star får succes i Danmark. Fra august til november har den solgt over 1.500 eksemplarer, hvilket betyder, at den månedsvis har solgt bedre end sællerten VW Polo.
Vi synes:
Mitsubishi Space Star ville ikke være specielt interessant, hvis den ikke var proppet med udstyr og havde den ekstremt lave pris.
Mitsubishi Space Star Intense 1.2 CVT
1.2 liters trecylindret benzin
Ydelse: 80 hk v. 6.000 omdr/min, 106 Nm v. 4.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 173 km/t – 0-100 km/t: 12,8 sekunder
Forbrug: 22,7 km/l
Køreklar vægt: 940 kg
Mål i cm: 371, 166,5, 150,5
Bagagerumsvolumen: 235-912 liter
Pris: 144.995 kr.