1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Volvo V70 D3 aut.
0

Kviktest: Volvo V70 D3 aut.

Kviktest: Volvo V70 D3 aut.
0
0

Hvordan føles den store herregårdsvogn Volvo V70, når motoriseringen er en 136 hestes neddroslet motor? Savner man de 27 heste og 50 Nm som er sparet væk for salgsprisens skyld?

Vi har tidligere testet den downsizede D3 motor i S60’eren, hvor vi konkludere det stadig fungerer fint, og man ikke ligefrem savner de ekstra heste ift. den bedre økonomi.

Undermotorisering eller ok?

Tilfældet er det samme i V70, hvor den køreklar vægt dog er en smule højere, hvilket også viser sig på accelerationstiden her som er 10,6 sekunder fra 0-100 km/t..
Accelerationstiden kan samtidig ses i lyset af, at den optimerede D3-motor klarer samme brændstoføkonomi som den mindre 115 hestes D2! Derudover må man trække 300 kilo mere, hvilket bringer den samlede trækvægt op på 1.600 kg.

Brændstoføkonomien er angivet til 22,2 km/l, mens CO2-emissionen på 119 g/km, hvor sidstnævnte også gælder for D2-modellen – dog også for den større D4. Testmodellen var dog udstyret med den sekstrins automatiske gearkasse, hvilket hæver CO2-udledningen til 149 g/km, mens det ingen indflydelse har på brændstoføkonomien.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Den mere potente D4-motor som førhen hed D3, har med sine 163 heste og 50 Nm lidt flere kræfter, hvilket godt kan mærkes i den store herregårdsvogn. Ligesom vi konkluderede i S60 D3 med 136 hestekræfter testen, så er det igen først på motorvejen ved overhaling og speederen i bund, at man rigtig mærker forskellen. Ved almindelige bykørsel føles den stadig udmærket potent, og man mangler ikke kræfter, mens man kan nyde lyden af den to-liters femcylindrede dieselblok.

Trænger til en opfrisker udvendigt

Udvendigt ligner V70 efterhånden et levn fra fortiden, og mange vil næppe tro det er den nyeste model du har købt… Volvo er dog ved at lave om på dette, da der kommer en faceliftet model, men der bliver næppe de store forandringer. Det meget markante og gammeldags V70 design er dog også en del af charmen, da vi har med en herregårdsvogn at gøre, som gerne skal være lidt rustik og kunne klare lidt af hvert – f. eks køre ind i en elg…

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

Indvendigt føles V70 ikke på samme måde gammeldags, da interfacet er det samme som vi kender fra f. eks S60. Det kan dog godt mærkes, at f. eks den adaptive fartpilot må være en softwareopdatering bagud, da den ikke fungerer helt så fantastisk som lignende system i S60 – ligesom systemet i den helt nye V40 fungerer bedre end i S60!

Siddepositionen i V70 er på ingen måde sportslig, så hvis man typisk kan lide at sidde lavt skal man lige vende sig til den. Herefter nyder man hurtigt det ekstra gode udsyn man bliver belønnet med i trafikken, mens den mere afslappede sidestilling gør det til en fantastisk flyder. På bagsædet finder man også fint med plads, mens bagagerummet byder på 555 liter, hvilket ikke er decideret imponerende, hvilket de 2.042 liter der i mod er, hvis man slår bagsæderne ned.

Undervognen er særdeles blød og sat op til komfortable kørsel, hvilket i byen til dels kan blive en smule svampet, og på landevejene er V70 en ordentlig krabat at hive igennem svingende. Når først man kommer ud på motorvejene eller de lige stykker landevej, så er der dog ikke noget som kan stoppe V70 i at være komfortabel – det er virkelig en herlig herregårdsvogn.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Konklusion:

Prisforskellen mellem D3 og D4 varianten er 20.000 kr., og det er primært ved motorvejshastighed man mærker downsizingen. Alligevel er der ingen tvivl om, at D4’eren med sine 163 heste har flere kræfter, men om man har brug for dette i dagligdagen må man gøre op med sig selv. Argumentet for at vælge den større D4 frem for D3’eren skal i hvert fald ikke være på baggrund af, at den kan trække mere, da de begge kan trække 1.600 kilo.

[table “” not found /]

tags: