1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Mazda giver en forsmag på næste MX-5
0

Mazda giver en forsmag på næste MX-5

Mazda giver en forsmag på næste MX-5
0
0

Mazda har givet en forsmag på en helt ny MX-5 på New York Motor Show, i form af et smugkig på drivlinje og affjedring.

Ikke overraskende har opskriften på Mazdas lille roadster ikke ændret sig væsentligt siden introduktionen for 25 år siden. Det nye ’SkyActiv chassis’ er stadig klassisk baghjulstrukket, med den firecylindrede motor bag forakslen for at give et front-centermotoriseret setup.

Vægtfordelingen er 50:50 for/bag og bilen vil ifølge Mazda være mere indstyringsvillig end før.

Officielt siger Mazda at den næste MX-5 vil anvende den mest kompakte konfiguration nogensinde set i MX-5, at motoren vil være placeret tættere på bilens midte og at bilens tyngdepunkt vil være lavere end i nogen foregående model. Der arbejdes også på at optimere kørestillingen yderligere.

Takasha Yamanouchi, formand for Mazdas bestyrelse er citeret for at have sagt:

 ”Det originale koncept bag MX-5 var simpelt: at tilbyde simpel køreglæde i en letvægts sportsvogn der bevæger sig nøjagtigt som føreren ønsker.”

Mazda hævder at karossen i den nye model er blevet udviklet for at opnå exceptionel stivhed og sikkerhed, mens vægten er blevet reduceret med over 100 kg. Sammenlignet med 25-års udgaven af MX-5 med sit foldetag, ville den nye model veje 1076 kg – fjervægt i selskab med moderne biler. Med stoftag ville bilen være endnu tættere på de magiske 1000 kg.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Der er endnu ingen detaljer omkring motorudvalget, men MX-5 forventes at få en 2.0-liters benzin SkyActiv motor fra Mazda 3, men med mere end 120 hestekræfter. En indstigningsudgave af MX-5 kunne også anvende den nye 1.5-liters enhed, men også med flere heste end de 100 hk den yder i den nye Mazda 3. Med det sagt, tyder konfigurationen af den nye MX-5 på, at der kommer flere kræfter end tidligere.

De eneste informationer omkring stylingen af den nye MX-5, kom fra Mazdas britiske designdirektør, Pete Birtwhistle. Han sagde at den nye bil ville være mere ’kantet’, sammenlignet med de blødere former der har karakteriseret bilen siden lanceringen i 1989. Bilens udtryk vil inkludere elementer af design fra Mazda 3 og 6 og vil være udtryk for den seneste udvikling af Mazdas KODO-design.

tags: