Home Bilnyheder McLaren annoncerer F1 GTR-inspireret 650S Le Mans-edition
0

McLaren annoncerer F1 GTR-inspireret 650S Le Mans-edition

McLaren annoncerer F1 GTR-inspireret 650S Le Mans-edition
0
0

I forbindelse med at det i år er 20 år siden, at den legendariske McLaren F1 GTR på Le Mans-løbet i Frankrig sikrede sig to podiepladser i form af en første- og andenplads og dermed slog alle andre af banen, har gutterne hos McLaren i Woking, Surrey i England netop annonceret en limited edition-variant af 650S’eren. Netop for at hylde dette 20-års jubilæum.

Og det sker i samarbejde med MSO, som er forkortelsen for ‘McLaren Special Operations’. En afdeling, der modtager kundernes ønsker om en unik McLaren, fuldkommen skræddersyet til den enkelte kunde. Derudover har Peter Stevens, som er designeren af den oprindelige F1 GTR, ligeledes bidraget i designprocessen, og det ses ligeledes på den nye 650S Le Mans-edition. En masse ikoniske elementer fra den efterhånden 20 år gamle F1 GTR er nemlig at finde, og ved første øjekast lægger man hurtigt mærke til en af dem.

Læs også:  McLaren: Nu som behagelig langtursbil

Gamle, ikoniske designelementer

Det drejer sig om luftindtaget, der er placeret på taget. Enthusiaster kender det formentlig som “snorkel-indtaget”, og det gælder altså de enthusiaster, der bestemt kender til F1 GTR-modellen – ja sågar bare den normale F1, der tilbage i 90’erne er produceret i 106 eksemplarer. I den givende situation på den nye 650S Le Mans-edition sender luftindtaget en masse køling videre til den familiære twin-turbo 3.8-liters V8’er, som er placeret lige bag føreren. Det er ganske korrekt den samme motor, der er at finde i den normale 650S, og det betyder altså et performance output på 650 hestekræfter og 678 Nm. En accelerationstid fra 0-100 km/t er klaret på omkring tre sekunder, alt imens begrænseren rammes ved 333 km/t.

Der skal ikke opstå nogen tvivl om, at det er en bil, der skal køres – og gerne lidt til – men retter vi os derimod mod designet igen, forholder det sig således, at MSO-afdelingen hos McLaren har optimeret såvel som opgraderet den en smule i form af en masse carbon-fiber. Det omfatter blandt andet de specielle MSO-designede front- såvel som bagsplittere, der begge er med til at give 650S’eren et ansigtsløft i den aggressive retning. Ligeledes fælgene minder om dem fra den 20 år gamle F1 GTR, alt imens de har fået et mindre moderne twist med i hatten, men de står super godt til den “Sarthe” grå 650S. Det var forresten også den farve, den legendariske F1 GTR var malet tilbage i 1995, da den rullede over målstregen som den første på Le Mans.

Læs også:  Nissan: Micra skal være sjovere

Orange bremsekalibrer er ligeledes en del af eksteriøret, alt imens selv samme farve går igen inde i kabinen. Kabinen er så enkel, som den overhovedet kan være, og så er den udført i en succesfuld blanding af sort læder og Alcantara, alt imens sportssæderne er farvet orange for at matche eksteriørdelen en smule. De bremsekalibrer som forresten hjælper de 19”-alufælge i front og 20”-alufælge i bag med at bremse ned, for selvom de er udstyret med McLaren-udviklede Pirelli P Zero Corsa-dæk, hjælper de carbon-keramiske bremser altså en smule til også.

Den nye McLaren 650S Le Mans-edition produceres kun i 50 eksemplarer – alle i Coupé-varianten – og koster i England den nette sum af 2,4 millioner danske kroner.