Mercedes GLC Coupé er den nye model i tyskernes line-up af modeller.
Det seneste stykke tid har de haft travlt med præsentationer af helt nye modeller med designs, som vi aldrig har set før. Denne gang som sagt i form af den nye GLC Coupé, der egentlig blot er en GLC (afløser af GLK) men med Coupé-formet bagende.
Konceptet er det samme som GLE Coupé. En Coupé-lignende bil af den ellers praktiske GLE firehjulstrækker, der er mere firkantet i det. Og GLC Coupé har vi kendt til siden motorshowet i Shanghai sidste år, hvor konceptbilen blev præsenteret. Et år senere er den landet i produktionsudgaven som konkurrent til blandt andet BMW X4. En mere sportslig styring, DYNAMIC SELECT og permanent 4MATIC firehjulstræk sammen med en ny 9G-TRONIC automatgearkasse er nogle af de elementer, vi stifter bekendtskab med i den nye GLC Coupé.
Eksteriøret måler 473 cm i længden, 160 cm i højden og 287 cm mellem for- og bagaksel, og designet beskrives bedst som værende to verdener der mødes. GLC er en SUV og derfor med mere frihøjde end en typisk sedan/stationcar, og så kommer Coupé-idéen ind i det hele i form af taglinjen, der fra midten af bilen og ned går enormt skråt ned. Fuldstændig som på enhver anden coupé.
Forfra minder den om den nye GLC, og bagfra minder den om GLE Coupé. En god blanding hvis du spørger os. Standard kommer den nye GLC Coupé med DYNAMIC SELECT-systemet, hvor man har fem gearkasse-modes: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ og INDIVIDUAL. DYNAMIC BODY CONTROL kan tilkøbes og sikrer bedre affjedringsmuligheder og en mere komfortabel rejse.
Motorerne er som vi kender dem fra andre modeller. På diesel-siden finder vi en GLC 220 d 4MATIC Coupé og GLC 250 d 4MATIC Coupé. De har henholdsvis 170 og 204 hestekræfter, hvoraf sidstnævnte accelererer fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder og har en topfart på 222 km/t. Et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm: ja, det trækker godt! Er man mere til benzinere, fås GLC 250 4MATIC Coupé med 211 hestekræfter, 0-100 på 7 sekunder rent. De tre modeller kan fås fra start af, imens andre modeller kommer senere. Det gælder blandt andet en GLC 350 e 4MATIC Coupé, altså en plug-in hybrid og samlet set 320 hestekræfter efterfulgt af den store Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé med 367 hestekræfter og en acceleration fra 0-100 km/t på under 5 sekunder.
Interiørmæssigt er den som enhver anden Mercedes og altså bygget af kvalitetsmaterialer.
EDITION 1-modellen giver GLC Coupé AMG Line-eksteriør, 20”-alufælge, attraktive designo-farver og 2-tonet læderbetræk indvendig. Mercedes GLC Coupé lander hos forhandlerne senere på året.