Tyske Mercedes har offentliggjort en plan om, at investere ekstreme 22 milliarder i ny motorteknologi, som skal sikre den nye motorgeneration lever op til de fremtidige RDE-krav (Real Driving Emissions).
Den spritnye Mercedes E-klasse er den første model, hvori man man kan finde første eksemplar af den nye motorgeneration. Dette er i form af E220d’eren med den firecylindrede 2-liters turbodiesel med 194 hestekræfter. Motorens navn er OM 654 og den er angivet til et blandet brændstofforbrug på imponerende 25,6 km/l med en CO2-udledning nær 100 g/km.
Faktisk er Mercedes den første bilfabrikant, hvor de tilbyder en dieselmotor, som allerede lever op til fremtidige strengere udledningskrav. Mercedes vil udvikle en ny modulær generation af motorer, der skal passe til alle slags opsætninger. Hvis alt går efter planen vil alle nye dieselmodeller i 2019 leve op til RDE-kravene.
Mercedes vil dog også blive den første bilfabrikant i verden, hvor man i stor stil vil gøre brug af partikelfilter til benzinmotorer. Dette er allerede blevet testet på Mercedes S500, og således vil den faceliftede udgave af S-klassen højst sandsynligt byde på en sådan opgradering af motoren.