1. Home
  2. Baggrund
  3. Michelin fabriksbesøg
0

Michelin fabriksbesøg

Michelin fabriksbesøg
0
0

Bilsektionen tog et smut til Clermont Ferrand i Frankring for at se nærmere på Michelin hovedkvarteret og den tilstødende fabrik. Vi fik blandt andet mulighed for at teste forskellige slags vinterdæk på verdens største glatbane anlæg.

Det var med store forventninger at jeg pakkede mine ting, hoppede på flyet og drog ned for at se fabrikken hvor Michelin producere et lille udpluk af deres dæk.
Med kendskab til hvordan man i Danmark producerer og sprøjtestøber plastikdele, var mine forventninger at det måtte være noget lignende, blot med gummi. Men det skulle vise sig at foregå på en noget anderledes facon – det vender vi tilbage til.
Fabrikken i Clermont Ferrand er nemlig blot én ud af de i alt 58 fabrikker rundt omkring i verden. Her i midten af Frankring har man specialiseret sig i at lave high performance dæk til primært motorsport. Dækkene kommer at sidde på biler i mange racer klasser verden rundt, også til Le Mans levere Michelin dæk og til den kommende elektriske Formula E serie.

Det er blandt andet små produktioner som dæk til Formula E, som Michelin specialiserer sig i – her ser Michelin store muligheder i at kunne teste dæk til det yderste. For at kunne overføre teknikken fra motorsport hurtigst muligt til gadedæk, har man i Formula E gjort en stor indsats. Her skal de utraditionelle 18” hjul med blot én type all weather dæk, afspejle virkeligheden på gaden.
Det er med til at gøre at alle i serien kommer til at køre på ens dæk under alle løb, det skal være med til at promovere holdbarhed, omkostningsbevidsthed og vise at man tager højde for miljøbelastende faktorer.

De mange penge Michelin investerer i at udvikle dæk til high performance, overføres som regel på et eller andet plan til de dæk vi selv har siddende på de biler vi ser på gaden. Der er mange faktorer man kan måle på, for at synliggøre hvor godt dækket er – støjniveau, holdbarhed, reaktion i forskelligt føre.
En af de faktorer der ligges stor vægt på er rullemodstand, for som vicepræsidenten for testcentret gjorde det klart, så går hver 5. tankning af din bil til rullemodstanden i dækkene. Derfor ligges der mange testtimer i at forbedre rullemodstand, som kan overføres direkte til brændstoføkonomi. For at vi kunne få syn for sagen tog vi ud for at besøge Michelins testcenter som ligger 20 minutters kørsel fra fabrikken. Her stillede Michelin en test op med to styk Citroën C4 – den ene monteret med et billigt dæk og den anden med et nyt sæt Michelins Energy Saver. Begge biler accelerere side om side op til 30 km/t, hvor efter bilen sættes i frigear og triller til stop. Det var helt tydeligt at der var en stor forskel – resultatet stammer primært fra en silica gummiblanding som formindsker friktionen. Der var cirka 50 meter mellem bilerne da de begge holdte stille igen.

En af de andre tests vi fik lov at overvære forgik på det Michelin siger er verdensstørste glatbane anlæg, og det tror vi på – det var stort! Her stod 3 styks VW Golf 1.9 Tdi klar med forskellige typer glat/vådt føre dæk. I denne test fik vi straks svar på hvorfor man ikke bare hovedløst skal købe vinterdæk. I Danmark skal vi huske at det kun er meget få dage om året at vi har sneklædte veje. Den forhadte vejsalt giver os våde veje og det skal vi tage højde for når vi vælger vinterdæk.
Anlægget bruges af mange af verdens største bilproducenter, da det kan justeres i vandhøjde hele banen rundt. Da der var risiko for at der var prototyper på banen, måtte vi desværre lade kamera blive i tasken – men vi havde ikke heldet med os.

For at vende tilbage til hvordan besøget på fabrikken var – så var det overraskende at opdage hvor manuelt arbejdet foregik. Vi blev vist rundt af en ældre herre der har arbejdet hos Michelin i en menneskealder, og selv har stiftet bekendtskab med de forskellige processor der forgår på fabrikken.

Mine forventninger var noget i retning med at dem der var ansat på fabrikken stod og kontrollerede og justerede nogle tal på en computerskærm, og at robotter og maskiner klarede det resterende. Men sådan foregår det ikke på fabrikken i Clermont – har fremstiller man kun små produktioner af dæk, altså ingen masseproduktion. Derfor sker tingene meget manuelt, alle de forskellige lag som dækket er bygget op af er påført ved håndkraft.

Vi kan kun give jer en grov skitsering af hvordan et dæk er bygget op, de nærmere ingredienser og fremgangsmetoder holdte Michelin for dem selv. Lag på lag påføres med en masse gummi og metaltråde, herefter monteres kanttråden hvorpå fælgen skal monteres. Efter denne proces kommer dækket på et dækhotel hvor det af klimatiseres – her ligner dækket stadig ikke et dæk. Der er nemlig endnu ikke noget mønster i rullefladen eller noget tekst på dæksiderne. For at få mønster i dækket, bages dækket under tryk ved meget høj varme. På den anden side kommer dækket ud og er mere eller mindre klar til at blive monteret på en bil der helt sikkert accelerer hurtigere fra 0-100 km/t end den bil du har holdende i indkørslen…