1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Michelin High Performance Day 2013

Michelin High Performance Day 2013

Michelin High Performance Day 2013
0
0

Man takker ikke nej, når man bliver inviteret til Michelin High Performance Day, hvorfor overtegnet tog en kort tur til Sverige.

Arrangementet blev afholdt omkring 60 minutters kørsel fra Stockholms lufthavn ved Tierp Arena. Tierp Arena er en 2,51 km lang racerbane 120 kilometer fra Stockholm, hvor det næste europæiske mesterskab i dragracing skal afholdes. Selve banen er forholdsvis ny, da den blev bygget til 2012 sæsonen, hvor banen skulle danne ramme for det svenske Touring mesterskab.

Dagen startede med en kort introduktion af dækkene, som ville være monteret på bilerne. Der var ingen dæk-nyheder på programmet, men vi skulle der i mod teste de allerede lancerede dækserier. En direkte test af dækkene var umulig, da samme biler med konkurrenternes lignende dæk ikke blev stillet til rådighed. Derfor er det nedenfor beskrevne indtryk ikke på baggrund af konkurrenternes evner. Man kunne dog uden tvivl mærke, at dækkene var i blandt de bedste “almindelige” gadebiler kunne blive udstyret med. Dette blev bevist med fantastisk greb i dækkene, trods de blev voldsomt varme, og bilernes systemer gjorde opmærksom på dæktrykket…

Læs også:  Toyota afslører ny generation Land Cruiser

Testmodellerne var udstyret med Pilot Sport 3 og Pilot Super Sport, og Michelin beskriver det førstnævnte dæk passer til sportsprægede biler med høj præstation. Pilot Super Sport er trinnet over, da det er til super sportsbiler i ultra-high performance klassen.
Det sidstnævnte dæk er dog også udviklet i samarbejde med Porsche, BMW M og Ferrari, og det giver iflg. Michelin de bedste køreegenskaber på tørt underlag og sikkerhed under de mest krævende forhold, hvor teknikken stammer fra 15 sejre i træk i Le Mans 24 timers løbet.

Audi RS, Porsche og BMW M på programmet

Feltet af biler som stod klar til test indehold bl.a. Audi RS5 cabriolet, Audi RS4 Avant, Porsche Cayman R, og BMW 1M Coupé. Biler som ellers normalt virker interessante blegnede dog totalt, såsom Renault Mégane R.S. og BMW Z4.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

I blandt de mange potente biler var der dog specielt én bil som kom under huden, hvilket var den lille rappe BMW 1M Coupé, som med sine 340 heste og op til 500 Nm med overboost funktion havde massere af kræfter, hvilket en accelerationstid fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder også bevidner om. Den præcise sekstrins manuelle gearkasse og den hårde racerkobling går det også til en fornøjelse på banen, og man fik virkelig en følelse af bilens adræthed. Samtidig med den virkede livlig, da bagenden let kunne svinge ud, var den let at læse samt nem at rette op på. Jeg har i hvert fald fået en ny ynglings BMW M-model!

Du kan se billeder fra dagen forneden, mens der også er en kort video af banekørsel ved arrangementet.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"