1. Home
  2. Bilmærker
  3. Porsche
  4. Mjølner: En Porsche 930 fra 1986 med over 600 hestekræfter
0

Mjølner: En Porsche 930 fra 1986 med over 600 hestekræfter

Mjølner: En Porsche 930 fra 1986 med over 600 hestekræfter
0
0

Porsche udforskede turboverdenen allerede tilbage i slutningen af 1960’erne i deres racerbiler. Udviklingen af at få en turbolader implementeret i en gadebil startede få år efter, og i 1975 blev den første lanceret.

Porsche 930 hed den, og vi refererer stadig til den som 911 Turbo fra 70’erne. I begyndelsen var det i form af en 3.0-liters flatsix-motor, og den kunne erhverves med enten 260 eller 300 hestekræfter. En acceleration fra 0-100 km/t var klaret på fem sekunder, og med en topfart på 260 km/t satte den rekorder og var på daværende tidspunkt den hurtigste bil i produktion i Tyskland.

I 1983 udkom den i en 3.3-liters variant, og den havde over 330 hestekræfter. 0-100 km/t klaret på 4,6 sekunder og topfart på 278 km/t. Siden da er den blevet lidt af et ikon, og et tysk motorsportshold har fornyligt tunet klassikeren. De hedder D-Zug, og deres historie stammer helt tilbage fra 1970’erne, hvor de som en tysk sportsvognsproducent besluttede sig for at dominere motorsportsverdenen.

Resultatet er bilen her. En Porsche 930 Turbo RSR/D-Zug Projekt Mjølner, og navnet ”Mjølner” stammer fra Thors hammer i nordisk mytologi. Relationen mellem netop denne Porsche 930 og Mjølner står da også klar og tydelig, eftersom Thors hammer dengang var det mægtigste våben, ligesom denne Porsche 930. D-Zug har nemlig lavet en række modificeringer på 930’eren, og den fremstår nu langt fra original.

Læs også:  Et sneak peek på den nye Porsche Panamera

Under hjelmen (dvs. bagklappen) ligger stadig samme 3.3-liters flatsix, som da den trillede ud fra fabrikken i 1986. Den er blevet boret op til et slagvolumen på 3.5 liter, og så har man hos D-Zug haft den brilliante idé at smide to Garrett GT30-turboladere også. Amerikanske MAHLE supplerer med nye stempler, og så har man ligeledes fået fat i en GT2-knastaksel. Intercooleren er af mærket MILLER, imens krumtapakslen er fra den større Porsche 993 Turbo. Hvad betyder det på dansk, tænker du så.

Umiddelbart ikke helt det store. I hvert fald ikke før man har set rullefeltsmålingerne der viser, at Mjølner-projektet her nu yder hele 607 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på hele 737 Nm. Kræfterne sendes direkte til baghjulene igennem en 930 4-trins manuel gearkasse, og den bliver pludselig hurtigere, end da den standard rullede ud fra fabrikken med blot 330 hestekræfter.

Læs også:  Singapore Slingshot: En rekordtur for Porsche Taycan

Visuelt er der også ændringer at se. 3.0 RSR-skærme i front og som sidepaneler, imens den er udstyret med en enormt stor 935/76-bagspoiler. Den er sænket ved hjælp af en Bilstein-gevindundervogn, samt 18”-alufælge i front og 19”-alufælge i bag af mærket Forgeline.

Og hvis en 3.5-liters twinturbo flatsix’er kunne være noget for dig, skal du ikke tøve med at slå til. Den har kørt den nette sum af 45.000 kilometer og er listet på eBay til en pris af kr. 720.000. Vel at mærke uden de danske afgifter.