Home Bilnyheder Mød den stærkeste Cadillac nogensinde
0

Mød den stærkeste Cadillac nogensinde

Mød den stærkeste Cadillac nogensinde
0
0

Cadillac har benyttet Detroit Motor Show til at præsentere den kraftigste gadebil, den 112 år gamle bilproducent nogensinde har sendt ud. 

CTS-V er navnet på den muskuløse amerikaner, og køberne kan ifølge Cadillac se frem til en komfortabel cruiser og en hamrende hurtig performancebil i én og samme bil.

Udseendet på CTS-V ligner noget, der kan give selv de mest ambitiøse tyske prestigebiler nervøse trækninger. Og hos CTS-V er der ikke noget med, at skinnet bedrager.

Motoren er den samme nyudvikling, som vi kender fra den nye Corvette. Det vil sige otte cylindre og 6.2 liter.

En muskuløs herre

Motoren er bygget i aluminum, har to ventiler pr. cylinder, direkte indsprøjtning og automatisk cylinderfrakobling. Den har desuden kompressor.

Kombineret med baghjulstræk og en 8-trins automatgearkasse giver det 0-100 km/t på 3.7 sekunder og en topfart på 320 km/t – på den front bliver der i hvert fald noget at se til for de elektronisk begrænsede tyskere. Ydelsen er ekstreme 640 hestekræfter og 855 newtonmeter! Til sammenligning har en Mercedes E63 AMG S 585 hestekræfter og 800 nm.

Læs også:  Ny A4 strammer op

Rent visuelt byder CTS-V op til dans med fronthjelm, splitter, hækspoiler og diffuser i kulfiber.

Magnetic Ride Control og tre køreprogrammer

Undervognen på CTS-V er elektronisk justérbar og ifølge Cadillac kan den tredje generation af Magnetic Ride Control foretage justeringer 1000 gange i sekundet. Det er 40% hurtigere end forgængeren.

Chassiset er 25% stivers end forgængerens, og køreprogrammerne hedder touring, sport og track.

CTS-V står på Michelin Pilot Super Sport 265/35 ZR19 foran og 295/30 ZR19 bag.

Klar til sommer

Inde i CTS-V finder man betræk i alcantara, mens kulfiberdetaljerne fra det ydre også er trukket med ind i kabinen. Bilen er spækket med alle Cadillacs seneste komfort-, sikkerheds- og parkeringssystemer.
Standard er også en Performance Data Recorder, der kan registrere omgangstider og levere HD-videoer.

Den kommer på amerikanske gader sidst på sommeren og forventes til Europa i starten af 2016. Den danske importør vil kunne tage den hjem i fast ordre. Prisen er endnu ukendt.