I norge har Nissan Leaf solgt 1.000 eksemplarer på seks måneder.
Til sammenligning blev kun 20 biler solgt i Danmark i samme periode.
Flere økonomiske samt praktiske fordele betyder, at norske forbrugere har taget elbilerne til sig i en grad, der gør danske forhandlere misundelige.
Elbilen som er på størrelse med en Golf, blevet Nissans næstbedst sælgende model i landet, og nåede i februar nummer 1 på salgslisten i landet, ifølge Electric Cars Report.
De høje salgstal kunne ikke stå i skarpere konstrast til situationen her i landet, hvor Nissan måtte kæmpe for at lange 20 biler over disken.
Peter Hal er landschef for Nissan Danmark, og sender et tillykke til de norske kolleger:
”Det er dem vel undt, og jeg er meget misundelig. Vi vil også meget gerne sælge 1.000 Leaf, både fordi det kunne være godt for Danmark som land, og fordi vi med Leaf har en super bil,” siger Peter Hal”
Han peger på at vi i Danmark har talt for meget om elbiler, men uden at give forbrugerne større incitament til at købe en.
Vi skal lære af nordmændene
Præcis som i Danmark, betaler nordmændene ikke registreringsafgift på eldrevne køretøjer, men samtidig skal der ikke betales hverken moms eller afgifter på eldrevne firmabiler, og kan på samme tid parkere gratis og benytte buskørebanen.
Det spiller naturligvis også en ganske stor rolle, at den norske økonomi i grove træk har den bedre end den danske:
”Jeg har ladet mig fortælle, at elbilen ofte er bil nummer tre i en norsk husstand,” siger Nissans danske chef.
De fleste norske hjem har endvidere også en ladestander allerede, der er nødvendig til at varme motoren om vinteren.
Her i landet vil Nissan forsøge at lære af deres norske kolleger, og sender nu elbiler ud til samtlige Nissan forhandlere i landet.
Der vil gå et stykke tid inden alle er klar, da et særligt træningsforløb er nødvendigt før en forhandler kan sælge elbiler.
Såfremt at politikerne ønsker flere elbiler i Danmark, bør ifølge Peter Hal vende blikket mod vores skandinaviske bofæller, men forventer dog stadig at der vil gå tid, før elbilerne sælger lige så godt som i Norge.
Den begrænsede rækkevidde er stadig en stopklods for mange danskere:
”Grundlæggende giver en bil fornemmelsen af frihed, og Leaf kan maksimalt køre 170 km, før den skal lades op. Og selv om de færreste kører mere end 50 km om dagen, vil de have følelsen af at kunne køre og få ladet op,” siger Peter Hal.