Produktionen af den gamle XC90’er er stoppet, men det betyder at der kommer en ny, og det er bestemt en god nyhed!
Volvo XC90 var på ingen måde innovativ eller speciel længere, men det var svært at se på prisen, der ikke ligefrem fortalte, at det var en pensionist man kiggede på. Den nye model byder dog på nye teknologier, og det er dermed slut med oldtidsteknologien.
Den nye XC90 kommer senere på året, og vil blive tilbudt med en kombination af brændstofmotor og el – en helt ny motor. Firehjulstræk, syv sæder, op til 400 hestekræfter og en CO2-udledning på ned til 60 g/km gør den i hvert fald ret speciel allerede fra start.
”Når man kører den helt nye XC90, er der ingen kompromiser,” siger Peter Mertens, seniorchef i Volvo Cars’ afdeling for forskning og udvikling. ”Før kunne man få enten effekt eller lave CO2 udledninger. Med den helt nye XC90 får man begge dele”.
Motorprogrammet består af en række Drive-E motorer, der er kendetegnet ved deres kombination af ydelse og brændstofeffektivitet. Det mest karakteristiske ved Drive-E motorerne er, at de alle er firecylindrede.
Volvo fortæller de nye Drive-E motorer giver samme køreglæde som de langt større motorer, men både mere effektivt og rent. Senere vil de nye Drive-E motorer også blive introduceret i resten af Volvo-programmet.
Ved normal kørsel bruges ”Hybrid”-mode, hvor bilen drives af en firecylindret, 2-liters Drive-E motor med kompressor og turbo, der trækker på forhjulene og suppleres af en 80 hestes el-motor, der driver baghjulene. Kompressoren sørger for der er mere moment i den lave del af momentkurven, og det får den til at føles som en betydeligt større sugemotor fortæller Volvo. Når airflowet er opbygget træder turboladeren så til, mens el-motoren har det fulde moment med det samme.
Man kan også køre på ren el, hvilket gør kørslen emissionsfri. Rækkevidden er dog blot 40 kilometer. Den samlede ydelse fra el- og benzinmotoren er 400 hestekræfter og 640 newtonmeter!
Vil man have en mere almindelige drivlinje tilbydes XC90’eren også med en D5 dieselmotor med twin turbo. Denne motor yder 225 hk og 470 Nm mens brændstofforbruget stadig er holdt på 16,7 km/l. Den mindre 190 hestes og 400 Nm stærke D4 har et forbrug på omkring 20 km/l. Af andre motorer i modelprogrammet kan nævnes en T6 turbomotor med kompressor, der har 320 hk og 400 Nm – der er også en mindre T5 med 254 hk og 350 Nm.
Helt ny platform
Det er dog ikke kun motorteknologien som er ny, da XC90’eren bruger den nye skalerbare SPA-platform, hvilket har gjort det muligt, at gøre den langt mere fleksibel indvendig. Bl.a. fortæller Volvo at de elegant har løst problemet med at få batteripakken gemt ordentligt og godt væk – men det problem har Volvo løst.
”Eftersom vores nye SPA arkitektur fra starten er udviklet til at rumme el-drift teknologier, påvirker installationen af Twin Engine ikke pladsen til hverken bagage eller personer,” siger Peter Mertens.