Vi har set den før, Hondas nye mindste bil, som i Nordamerika går under navnet ’Fit’. I Europa er navnet dog et andet, nemlig ’Jazz’. Honda er nu klar med den produktionsfærdige model til Geneve. Vi så den nye model første gang i Frankfurt, som en protype.
Honda har ikke ændret det store ved bilen i forhold den amerikanske model, udover dens finish. Denne model er den tredje generation af Honda Jazz.
Jazz skal gøre sig i B-segmentet, og i første omgang vil Honda tilbyde deres kunder en 1.3 liters VTEC benzinmotor med 101 heste ved 6.000 omdrejninger. Motoren bliver sammensat med Hondas nye seks-trins manuelle gearkasse. Den nye gearkasse erstatter den gamle fem-trins gearkasse. Senere forventes det, at der kommer en halvautomatisk CVT-gearkasse.
Honda arbejder lige nu på at udvikle en hybridversion af Jazz, og modellen forventes at komme med en 1.5 liters motor og selvfølgelig en tilhørende elmotor, der kombineret får en effekt på omkring 130 heste. Honda forventer denne hybridversion skal ramme markedet i slutningen af 2015 eller i begyndelsen af 2016.
Den nye Jazz deler platform med den nye HR-V, hvilket det betyder den er blevet 95mm længere og akselafstanden er blevet 30mm længere. Ikke nok med bilens ydre er vokset en smule, så er bagagerummet også øget til 354 liter, og slår man bagsæderne ned får man 884 liter bagagerumsplads.
Bilen vil blive udstyret med det Honda kalder ’Magic Seats’, så sæderne kan foldes op, så man kan bruge pladsen på bagsæderne mere optimalt til opbevaring etc.
Ligesom mange andre Honda modeller, vil Jazz få den nye Advanced driver Assist system pakke. Pakken indeholder et kamera og mellem-kortdistanceradar samt den nyeste version af Honda Connenct System, der kan synkroniseres med din smartphone eller andre multimedie enheder via MirrorLink, WiFi, Bluetooh, HDMI og USB.