Den ottende generation af Passat er snart klar til den danske lancering. Den nye store Volkswagen byder både på et nyt design, nye motorer og andre innovative teknologier såsom digitale instrumentering og en biturbodieselmotor.
Selv fortæller Volkswagen, at den nye Passat vil bryde grænsen mellem den traditionelle firmabilsklasse og luksusklassen.
Passat har tabt sig 85 kilo ift. forgængeren, og det er med til at forbedre brændstoføkonomien med op til 20 % afhængig af motorvariant. Modelprogrammet vil dog først være komplet i løbet af 2015, hvor der både vil være en Bluemotion-version og en plug-in-hybrid.
Den nye 2-liters biturbodieselmotor har 240 heste og 500 Nm, og kræfterne sendes til jorden ved hjælp af den nyeste generation af 4Motion-firehjulstræk og en 7-trins DSG-gearkasse der sikrer, at kræfterne sendes optimalt til vejbanen. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 6,1 sekunder og topfarten 240 km/t. På trods af de imponerende performancetal er den blandede brændstoføkonomi angivet til 18,5 km/l. Der er også en mindre 150 hestes dieselmotor med 340 Nm, der kan køre op mod 25 km/l ved blandet kørsel.
Ved lanceringen er tre motorvarianter klar, ligesom der også er tre udstyrstrin. Indstigningsmodellen bliver den 150 hestes 1.4 TSI ACT med aktiv cylinderfrakobling. Dette er den samme motor som i den faceliftede Polo BlueGT, og med en accelerationstid fra 0-100 km/t på 8,4 sekunder er det en tjep familie-/firmabil. Desuden er den blandede brændstoføkonomi angivet til 20,4 km/l. Prisen er 364.993 kr. som limousine og i laveste udstyrsniveau, Trendline. Merprisen for stationcarudgaven, Variant, er 15.000 kroner.
Standardudstyrsniveauet inkluderer fartpilot, 3-zoners klimaanlæg, kørecomputer Premium, træthedsregistrering, Radio ”Composition Media” med bluetooth og områdeovervågnings-assistentsystemet ”Front Assist inkl. City Emergency Brake. Vælger man udstyrsniveauet over, Comfortline, får man bl.a. yderligere 16” Sepan letmetalfælge, bedre komfortsæder, parkeringssensor, tågeforlygter og drejelys i kronramme samt blanke siderudelister. Comforline-varianten koster 25.000 kroner yderligere.
Topudstyrsvarianten koster fra 425.000 kroner og har 17” letmetalfælge, Top-komfortsæder foran, sædebetræk med Alcantara og dellæder og adaptiv fartpilot.
Topmodellen ved lanceringen bliver biturbodieselmotoren, der kun fås med Highline-udstyr, firehjulstræk og DSG-gearkassen, hvilket bringer prisen op i 618.000 kr. som Limousine og 633.000 kr. som stationcar, Variant.
Beskatningsprisen starter ved 304.997 kroner for den mindste Passat 1.4 TSI ACT Trendline med 150 heste. Vælger man topvarianten er beskatningsværdien 525.695 kr.