1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Opel Astra OPC på slankekur
0

Opel Astra OPC på slankekur

Opel Astra OPC på slankekur
0
0

Opel Astra OPC er en ganske udmærket GTI, men den kvikke tysker har altid haft ét stort problem, nemlig vægten.

Ved Geneve Motor Show vises en Astra OPC EXTREME, og den er minsandten ekstrem! Opel har skrællet 100 kilo af vægten ift. den almindelige OPC, hvilket er gjort med brug af kulfiber og aluminium til erstatning for stål flere steder på bilen. Desuden er ydelsen hævet til over 300 hestekræfter(min. 20 hk mere end den almindelig Astra OPC), hvilket uden tvivl gør den til en bedre køremaskine.

Opel planlægger en mindre serieproduktion af Astra OPC EXTREME, der bygger på Astra Cup racerbilen. Der er altså brugt racerteknologi, og ét af elementerne er den store bagvinge, der sørger for downforce, diffuseren til optimering af luften under bagvognen, frontspoileren, motorklappen, afdækningen over motoren, affjedringskomponenter, hjulene, luftindtagene til bremserne og hele taget er fremstillet af ultralet kulfibermateriale!

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Brugen af kulfiber til de 19” store hjul i stedet for aluminium har reduceret hvert hjuls vægt med fem kilo, og da hjulene er en del af den uaffjedrede masse, har det stor betydning for køreegenskaberne. Taget vejer også blot 2,6 kilo mod de normale 9,3 kilo for ståltaget – dermed er tyngdepunktet også reduceret. En sidste vægtbesparende finesse vi kan nævne er forskærmene, som er fremstillet af aluminium og kun vejer 800 gram i modsætning til de 2,2 kilo standard stålskærmene på Astra OPC normalt vejer.

Yderligere er bremserne opgraderet til 370 mm store skivebremser foran og 6-stemplede bremsekalibre. Fjedre og støddæmpere kan justeres som det er tilfældet på Astra OPC Cup versionen.

Indvendig har Astra OPC EXTREME Recaro racersæder med 6-punkts sikkerhedsseler fra Schroth og føreren holder på et kulfiberforstærket rat med syninger i den gule Opel Motorsport farve. Den udvendige lakering er udført i flere forskellige lag, der giver overfladen en tredimensionel effekt.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Du kan nok allerede gætte, at den ikke ligefrem bliver billig.