1. Home
  2. Baggrund
  3. Opel lancerer nye motorer og gearkasser
0

Opel lancerer nye motorer og gearkasser

Opel lancerer nye motorer og gearkasser
0
0

Der sker ting og sager hos tyske Opel, hvor man vil udskifte 80 % af motorprogrammet inden 2016. Vi fik muligheden for testkørsel af to nye motorer, mens nye og optimerede gearkasser blev vist ved samme lejlighed.

Det er i alt tre nye motorserier med 13 motorer i alt, som skal introduceres inden 2016. De to første nyheder er en diesel samt benzin med samme volumen på 1,6 liter.
Disse to nye motorer lanceres sammen med anden generation fem og seks trins gearkasser, hvor der både er optimeret til mere økonomisk samt komfortabel kørsel.

170 eller 200 hestes benzinmotor

Opels nye 1,6 liters SIDI (Spark Ignition Direct Injection) kommer i to versioner, hvor man kan vælge mellem 170 og 200 hestekræfter. Ved introduktionen af den nye Opel Cascada prøvede vi den 170 hestes, som har et drejningsmoment på 280 Nm, og ift. den gamle 1,6’er kører 13 % længere på literen.

Den 200 hestes leverer op til 300 Nm, og har en litereffekt på 125 hk, hvilket gør det til et potent valg, hvis man overvejer en Astra – vi kunne forestille os den ville passe godt i kombination med GTC-modellen.

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

Benzinmotoren er blevet mere raffineret i sin motorgang, hvilket er gjort med balanceaksler som klassens eneste. Der er dog også flere andre optimeringer såsom vægtoptimerede cylindervægge, lavere støjniveau, færre vibrationer og forbedring af tændrør og indsprøjtningsdyser, så de sidder centralt på toppen af forbrændingskammeret, hvilket giver brændstofforbruget og sænker CO2-emissionen.

Når de gamle motorer er skiftet ud med de nye tre- og firecylindrede, vil der globalt være tre ”motorfamilier” mod tidligere syv.

Ny grøn diesel

Den nye 1,6 CDTI dieselmotor erstatter 1,7 CDTI motoren samt de svageste 2,0 CDTI varianter i det meste af Opel-udvalget. I første omgang lanceres Opels første dieselmaskine udført i aluminium motoren med 136 hk og 320 Nm, hvilket giver et effektpotentiale på 85 hk pr. liter. Det mest opsigtsvækkende er dog det høje brændstofforbruget og CO2-emissionerne, som er klassens laveste.
Med Lean NOx Trap teknologi overholder motoren Euro 6 emissionsstandarder, og er derfor ligeså ren som en benzinmotor.

Opel har dog også arbejdet med mindskning af støj og vibrationer, hvilket har resulteret i, at Zafira Tourer nu med den 1,6 CDTI har det laveste støjniveau sammenlignet med andre biler, der bruger en 1,6 liters turbodiesel.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Nogle af de tekniske højdepunkter inkluderer en forbedret ydelse med closed-loop styring af forbrændingen og op til 10 brændstofindsprøjtninger ved hvert stempelslag.
Både cylinderblok og bundkar et udført i aluminium, hvilket reduceret vægten med 20 kilo, mens lav friktion i motoren, elektronisk styret vandpumpe og oliepumpe med variable volumen også forbedret brændstofforbruget og CO2-emissionen.

Vi prøvede kort motoren i Zafira Tourer, hvor den klarer næsten 24,4 km/l, virkede tilpas kvik og arbejdsom trods den noget tunge Zafira. Desværre var testruten for kort til at give en nærmere indikation om brændstofforbruget holder.

Forbedrede transmissioner

Det nye mere spændende motorudvalget bliver komplementeret af opdateringer til de eksisterende gearkasser. Opel fortæller forbedringerne blandt andet inkluderer skiftemekanismen, så man nu har både mere præcise samt behagelige skift. Dette vil man kunne mærke i både ADAM, Corsa, Meriva, Astra, Antara, Zafira Tourer og Insignia modeller med motorer, hvor drejningsmomentet er over 130 Nm.

Er drejningsmomentet op til 235 Nm har Opel udviklet en helt nye seks trins gearkasse, som både kan tilpasses små og mellemklassebiler(ADAM, Corsa og Astra). Her er det blandt andet vægten som også er reduceret, hvilket gør den lettere end lignende gearkasser.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

En såkaldt manuel transmission med automatisk skifte kaldet MTA er også undervejs, og vil være at finde i ADAM og Corsa. Denne form for gearkasse er ikke ligefrem kendt for bløde behagelige skift, men den er både brændstoføkonomisk og billig at udvikle.

På sigt bliver den nuværende seks trins automatgearkasse dog også udskiftet med en helt nye otte trins, hvilket vil forbedre forbruget med 3,6 %. Denne gearkasse vil kunne håndtere top til 500 Nm i en dieselmaskine
Vi prøvede denne nye gearkasse i en Insignia 2,0 CDTI, og den tilbyder fine, bløde og hurtige skift, men den er ikke på højde med en godt sammenskruet dobbeltkoblingsgearkasse.
Opel fortalte dog også under præsentationen, at der samtidig arbejdes på ni og ti trins automatgearkasser!

Vi glæder os i hvert fald til lanceringen af de nye motorer og gearkasser, som vil gøre flere af modellerne i udvalget mere attraktive.