1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Opel viser ny, sporty Astra med op til 200 heste
5

Opel viser ny, sporty Astra med op til 200 heste

Opel viser ny, sporty Astra med op til 200 heste
0
5

Opel har til formiddag offentligt den nye Astra. Syvende generation, op til 200 kg lettere end forrige model, mindre udvendigt og større indvendigt opsummerer den med få ord.

Når den bliver offentliggjort på Frankfurt Motor Show til september, er det med en helt ny letvægtskonstruktion med nye motorer, teknologier og et design, der ser enormt godt ud. I hvert fald hvis man er til lækre linjer og generelt set et strømlinet design. Designet tager nemlig udgangspunkt i Monza-koncepten fra 2013, og hvor man tidligere måske har anset Astra for at være for aggressiv (ifølge Opel selv), har man med tysk præcision forsøgt at give den nye Astra et mere atletisk look. Blandt andet gennem linjerne over hele bilen, men i særdeleshed også gennem såvel for- som baglygterne.

Designmæssigt i top

Opel har nemlig taget patent på et ret smart system. Det hedder IntelliLux LED og er et full-LED matrix-lygtesystem, og så består det af 16 LED-lygter på fronten: otte i hver side. De intelligente forlygter kører således med langt lys tændt om natten uden for byerne og blænder automatisk ned, såfremt andre biler er inden for en vis radius – faktisk skal man med de nye matrix-lygter fra Opel kunne se objekter på vejen/i siden af vejen op til 40 meter før, end man havde spottet dem med tilsvarende halogen/xegon-pærer. Og lygterne er da også pæne og passer perfekt til bilen samt resten af designet.

Læs også:  Mangler du underholdning til bilferien? Her er fem gode ideer

Udover et sæt flotte forlygter og Giulietta-inspirerede baglygter finder vi også det svævende tag. Det svævende tag? Præcis, i hvert fald hvis man skal forstå logikken i hvad designerne havde tænkt sig. På c-stolpen finder vi nemlig et “knæk”, der adskiller resten af karossen fra taget, hvilket får udefrakommende til at tænke at taget faktisk ikke er sat fast til bagenden. Mon ikke man overlever med det?

Smarte ekseriørdetaljer er der nok af, men vi kommer ikke uden om, at den også er fem centimeter kortere end sin forgænger: en total længde på 437 centimeter. Det ved ingeniørerne godt, og de har været smarte, for indvendigt er den nemlig større end sin forgænger. Afstanden mellem for- og bagsæderne er forøget: sæderne er blevet smartere og fylder mindre, og det betyder altså, at bagsædepassagererne kan benytte sig af yderligere 3,5 centimeter benplads kontra forrige generation. Der var meget plads i den forrige generation Astra, og den bliver nu endnu større. Det kan vi lide.

Interiørdelen bærer også præg af at være en del af nytænkningen hos Opel. IntelliLink-infotainmentsystemet er smidt op på en 8”-touchskærm i midterkonsollen, og så understøtter den både Apple CarPlay og Android Auto. Tilmed fungerer den også som sin egen 4G-modem, hvad end man er til det eller ej. Kabinen er i sig selv meget ny og klar, og så er man ikke i tvivl om, at det er af høj kvalitet. Det ses blandt andet på instrumentbordet og de lædersæderne i både for og bag med indbygget ventilation og mulighed for massage. Mon også der gemmer sig noget ordentligt under hjelmen, for indtil videre lyder det jo super godt.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

Op til 200 hestekræfter

Vi kan vist sagtens sige, at der kan fås en række lækre motorer i den nye Opel Astra. En række NYE motorer for at være helt præcis, for de er ikke set i andre modeller før, og så rangerer de lige fra 95 til 200 hestekræfter. Selvfølgelig både i en diesel- og benzinvariant.

På dieselsiden finder vi først og fremmest (og som den eneste…) en 1.6-liters CDTI, der starter allerede ved 95 hestekræfter. Den vil senere hen kunne fås i en række forskellige udgaver med helt op til 200 hestekræfter. På benzinsiden finder vi derimod en nyudviklet 1.0-liters ECOTEC Direct Injection Turbo-motor med 105 hestekræfter i den mindste konfiguration, men det er ifølge Opel ingen af disse motorer, vi skal lægge mærke til: det er derimod den nye 1.4-liters ECOTEC Direct Injection Turbo-motor, der på trods af sine mange konfigurationer starter ved 145 hestekræfter.

Den får sin debut i den konfiguration, men vil formentlig kunne fås i en række andre konfigurationer på et senere tidspunkt. Med det sagt udtaler Opel ligeledes, at den maksimalt vil kunne klare et drejningsmoment på 250 newtonmeter, og det er alligevel i den lave ende for en 200 hestes Astra, hvis det skulle ske. Den trækker på fire cylindre, og det er vel i og for sig det vigtigste – selvfølgelig næstefter at den faktisk ej heller vejer specielt meget. Letvægtskonstruktionen i sig selv med alt inkluderet betyder altså også, at den nye Opel Astra er op til 200 kilo lettere end sin forgænger.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Komforten skulle eftersigende være i top, og man får da også en masse sikkerhedssystemer med i den nye Astra. Blandt andet Opel OnStar, der lanceres senere på året, hvor man ved nedbrud eller eventuelle spørgsmål kan komme direkte igennem til en servicemedarbejder. Lane Assist, Traffic Sing Assistant, Forward Collision Alert og en række flere sikkerhedssystemer er altså også med til at gøre komforten og den forhåbentlig-lange køretur bare en smule bedre.

Den syvende generation Opel Astra er altså op mod 200 kilo lettere end forgængeren, kommer med nogle spændende motorer, ser godt ud, og så er den fyldt med sikkerhedssystemer. Danske priser kender vi ikke, men vi glæder os til at lære mere om dem.

tags: