Mød den ultimative Zonda. Indtil videre er Revolucion den ubetinget mest ekstreme Zonda vi har set.
Revolucion er uomtvisteligt den mest kraftfulde og den letteste Zonda: dens 6-liters V12 motor producerer 790 hestekræfter og 700Nm, hvilket giver et effekt forhold på 750hk/ton, bedre end verdens hurtigste superbil, den 428,6 km/t-hurtige Bugatti Veyron Super Sport.
Videoen nedenfor viser Revolucion på banen for første gang, med det blå karrosseri i kulfiber dækket af beskyttende plast før levering. Den nye Zonda er 50 heste og 18Nm stærkere end den Zonda R, som den er baseret på og vejer 34kg mindre. Topfarten i Zonda R er 372 km/t og 0-100 km/t tager 3.0 sekunder og man kan med rette forvente at de tal vil være forbedrede i Revolucion. Pagani forventer også at den nye bil slår Zonda R’s omgangstid på 6 minutter og 47 sekunder rundt på Nordsløjfen.
Baghjulene bliver trukket via en sekstrins sekventiel gearkasse der skifter på 0.02 sekunder. Der er et traction control system med 12 niveauer og et opdateret ABS-system. Aerodynamikken er bleet transformeret med nye elementer i kulfiber på kølerhjelmen, samt to spoilere og en kæmpe vinge på bagenden i stil med Lamborghini Veneno.
Den enorme spoiler bagtil anvender også et DRS(drag reduction system)-system, der aktiveres ved tryk af en knap på rattet. Systemet kan aktiveres fra 100 km/t og holder man knappen inde vil vingen automatisk åbne ved højere hastigheder.
De kulfiber-keramiske bremser er også opdaterede og vejer 15 % mindre end i Zonda R. Spørgsmålet er, om den nye Zonda kan slå McLaren P1’s og LaFerraris omgangstid på Nordsløjfen, for den kan ikke bruges på vejen – endnu.
Pagani Zonda Revolucion koster 29,5 millioner kroner på danske plader. Det er næsten dobbelt så meget som den nye Ferrari og McLaren, men det har ikke hæmmet salgstallene for alle fem biler er allerede udsolgt.