Den nye Mercedes-AMG C63 S er en fryd for øjet, og ligeledes er den nye AMG GT S. Det er begge topmodeller hos Mercedes-AMG, og så lyder de også ret godt. PP-Performance har tunet den.
Lyden kommer fra en brølende biturbomotor på 3982cc og otte cylindre i V-form, og det er nok til at vippe konkurrenterne af pinden, hvis vi udelukkende snakker motorkraft. Sågar også performance. C63 AMG S yder hele 510 hestekræfter ved 5.500-6.250 o/min. og peaker med et drejningsmoment på hele 700 Nm ved 1.750-4.500 o/min. Resultatet?
Lynhurtige fra standard
0-100 km/t klaret på blot fire sekunder rent, før den topper ved 250 km/t, som den er elektronisk begrænset til. Mercedes-AMG hæver dog glædeligt begrænsningen 290 km/t. AMG GT S er derimod allerede fra fabrikken af begrænset til en tophastighed på hele 310 km/t og gør egentlig brug af samme 4.0-liters motor, men her tager en acceleration fra 0-100 km/t blot 3,8 sekunder. Det er hurtigt for begge modeller, og en flok tyskere sad en sen aften og tænkte over, hvordan man kunne forbedre den performance.
De kalder sig eftersigende PP-Performance og stammer helt tilbage fra 1998, hvor garagen i Weissbach blev åbnet for første gang. Siden da har drengene tunet alt lige fra Ferrari forbi Bugatti til Lamborghini – og sågar også Skoda – men også en række forskellige modeller fra Stuttbart-baserede Mercedes. AMG-modellerne C63 S og GT S er netop nu i centrum i Weissbach, da drengene fra PP-Performance netop har lanceret tuningsprogrammerne og de visuelle optimeringer.
Lad os starte med C63 S. Den yder 510 hestekræfter og 700 Nm standard, og optimeret fra PP-Performance hæves ydelsen til hele 613 hestekræfter og et drejningsmoment på maksimalt 769 Nm. I samme omgang har de hævet tophastigheden fra de elektronisk begrænsede 290 km/t til intet mindre end 307 km/t, og accelerationen fra 0-100 km/t er skåret ned med omkring 0,4 sekunder fra fire sekunder rent til 3,59 sekunder. Jeg vil ikke love, at du kan mærke ændringen, men det kan du nok.
Lader du PP-Performance pille ved din AMG GT S, der ligeledes yder 510 hestekræfter og 700 Nm standard, bliver du også her overvældet over optimeringerne. Den springer hurtigt op på 610 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 765 Nm, og det er nok til at barbere accelerationen fra 0-100 km/t ned på 3,4 sekunde (3,8 sekunder standard).
Selve optimeringen kan du få for den nette sum af blot 2.899 euro (ca. 22.000 DKK), men du må selv stå for at få fragtet din bil til Weissbach i Tyskland. Kan du ikke overleve med optimeringen på rundt regnet 100 hestekræfter og en helvedes mere moment, kan du for yderligere 2.698 euro (ca. 20.000 DKK) få den optimeret med yderligere 33 hestekræfter. Det skulle eftersigende gøre sig gældende for begge modeller.
Begge modeller er efter optimeringen af fuldstændig samme udseende som før, så vil du have en masse smarte bodykit på, skal du ikke gå efter PP-Performances løsning.