1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Test: Alfa Romeo MiTo TwinAir
0

Test: Alfa Romeo MiTo TwinAir

Test: Alfa Romeo MiTo TwinAir
0
0

Ligesom Giulietta har Alfa Romeo givet den mindre MiTo et lille ansigtsløft både ind- og udvendigt, men er det nok til at gøre den interessant igen?

Den lille smarte MiTo så efterhånden en smule træt ud, og trods et facelift har den italienske bilproducent ikke fået lavet for meget om på bilens udtryk. Udvendigt er der kun en fornyet kølergrill, og indvendigt finder man ligesom i Giulietta det nye UConnect infotainmentsystem. Heldigvis har MiTo dog et es i ærmet med sine sjove køreegenskaber, og den specielle TwinAir-motor, som kan få enhver til at smile.

Det er i den faceliftede MiTo vi for første gang ser den 105 hestes turboladede 0,9 liters tocylindrede TwinAir motor i kombination med en sekstrins gearkasse, og det er noget som spiller! Vi havde i hvert fald en underholdende testuge. Dermed har den 20 heste mere end den hidtil 85 hestes variant, hvilket gør den cirka 1 sekund hurtigere fra 0-100 km/t. De ekstra heste mærker man dog først, når motoren har fået nogle omdrejninger, da den højtydende udgave er mere omdrejningsvillig.

Motorens moment lyder på 120 Nm ved 1.750 omdrejninger i minuttet ved Normal, men sætter man DNA-systemet i Dynamic får man 145 Nm ved 2.000 omdr/min, udover både speederresponsen bliver mere aggressiv og styretøjet mere præcist. Før faceliftet skulle man hver gang efter opstart sætte den i Dynamic, men nu husker den selv indstillingen man brugte, da bilen blev slukket, dejligt! Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 11,4 sekunder og topfarten 184 km/t, hvilket ikke gør den til nogen raket, men det er mere end rigeligt til den lille bil. Samtidig er den blandede brændstoføkonomi angivet til 23,8 km/l, hvilket man dog ikke skal forvente at nå i nærheden af, da TwinAir-motoren er kendt for at være meget langt fra de angivne tal. I testugen kørte vi eksempelvis blot 15,5 kilometer pr. liter brændstof.

Den tocylindrede motors lyd er yderst karakteristisk, og man kan høre den på lang afstand, hvis der bliver givet gas. Mest af alt lyder den som en motorcykelmotor, hvorfor man tror den kan tage flere og flere omdrejninger, indtil man venligt bliver stoppet af begrænseren.

Om man kan lide TwinAir-motoren er en smagssag grundet den specielle lyd, og de mange vibrationer man må leve med.

På vejene er MiTo underholdende med et præcist og direkte styretøj, men med 17” alufælge er undervognen til den hårde side. Støjniveauet kunne også godt være lavere ved specielt motorvejskørsel, hvor den tocylindrede motor kæmper bravt.

MiTo med TwinAir-motoren tvangsparrer en med næsthøjeste udstyrsniveau, Distinctive, hvilket får prisen op over en kvart million, helt præcist 240.000 kroner! Herudover kommer ekstraudstyr såsom fartpilot til 2.500 kr. og elektrisk indklapbare sidespejle til 3.500 kroner. Man kan dog vælge Lusso-udstyrspakken for 6.000 kr., hvor der både er p-sensor bag, armlæn for og fartpilot. Desuden er der kun ét niveau for sædevarmen, hvilket betyder man enten bliver grillet eller må fryse.

Den billigste MiTo koster 199.900 kr. med den 78 hestes 1.4 liters motor, men den motor er bestemt ikke meget værd! Du bør derfor enten vælge den 105 hestes TwinAir motor eller den ultra økonomiske dieselmotoren.

Vil man eje en MiTo TwinAir 105 bør den privatleases, og merprisen for den 105 hestes TwinAir frem for den 85 hestes er kun 5.000 kr. i udbetaling. Der er altså ingen ændring i den månedlige ydelse som lyder på 2.995 kr. med Distinctive udstyr.

Vi synes:

Valget af MiTo sker med hjertet. Designet, TwinAir-motoren og historien kan ingen andre i segmentet matche, men det samme gælder prisen… Leasingpriserne er dog mere fornuftige!

Alfa Romeo MiTo TwinAir Turbo
0.9 liters tocylindret benzinmotor
Ydelse: 105 hk v. 5.500 omdr/min, 145 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 184 km/t – 0-100 km/t: 11,4 sekunder
Forbrug: 23,8 km/l
Køreklar vægt: 1.130 kg
Mål i cm: Længde: 406,3, Bredde: 172, Højde: 144,6
Bagagerumsvolumen: 270/950 liter.
Pris: 239.900 kr. (testmodellen: 273.400 kr.)