1. Home
  2. Bilmærker
  3. Test: Astra Sports Tourer er et sikkert valg

Test: Astra Sports Tourer er et sikkert valg

Test: Astra Sports Tourer er et sikkert valg 7.9
0
0

Anmeldelse

7.9

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi er en rigtig god bil. Velkørende, velindrettet og en af de bedste i sin klasse. Den er også en lille smule kedelig og konservativ. Men det er der også et publikum til.

Motor & gearkasse7.9
Køreegenskaber7.4
Komfort8.0
Plads8.0
Udstyr7.7
Pris8.5

Opel Astra blev Årets Bil i Danmark 2016 ved den årlige kåring i november sidste år. Og med god grund for Astra, er Opels udfordrer i Golf-klassen, har hvad der skal til for at få succes. Opels Astra har børstet sit ‘støvede’ image af skuldrene og matcher forbilledet fra VW på alle parametre. Astra Sports Tourer er et sikkert valg.

opel-astra-sports-tourer-16-cdti-2016-10

Den nye Astra er 11-generation af modellen, men der er ikke noget tilbage fra tidligere modeller. Opel startede helt forfra med den  seneste Astra, der med et kækt design og skarpe priser i forhold til VW nok bliver en succes for mærkets forhandlere.

Bilsektionen har testet Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTI med 160 hk i Innovation-linjen, der er det øverste udstyrstrin hos Opel.

Moderne indretning

Bag rattet af Astra er alt som det skal være. Man sidder godt, især når bilen er udstyret med ergonomiske sæder som testbilen. Det koster 5.267 kroner og er måske ikke det første på ønskesedlen. Men det er rart. Ligesom det på en kold vinterdag er dejligt at tænde for varmen i det læderbetrukne rat, der er standard fra ‘Enjoy’ Unødvendigt. Måske. Men definitivt en luksus, der er svær at vinke farvel til, hvis man først har prøvet det.

Læs også:  Toyota afslører ny generation Land Cruiser

Med kroppen anbragt i førersædet er det let at finde en behagelig køre stilling. Sæderne er fast og der er rigelig mulighed for at indstille sædet. Resten af indretning er ligeså god. Knapperne sidder som de skal og med Apple Carplay og en trykfølsomskærm i midterkonsollen er det let at navigere i funktionerne. Selv om jeg vil tilføje, at trykskærme ikke kan betjenes på samme intuitive måde som en gammeldags knap. Men det er jo heller ikke meningen man skal sidde og lege med indstillingerne mens man kører bilen. Vel?

Kvaliteten af materialerne i Astra-kabinen er god. Der er ingen steder, der fanger øjet eller fingerspidserne med indtrykket af billig plastik. Alt virker solidt og gedigent og måler sig med de bedste i klassen og med standardudstyr som læderrat med varme, fartpilot og parkeringssensorer både for og bag er Astra også godt placeret i forhold til sine umiddelbare konkurrenter i Golf-klassen.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Velfriseret og behagelig

På landevej og motorvej er den seneste aftapning af Astra en meget behageligt bekendtskab. Støjsvag og letkørt, og i den testede 1,6 liters dobbeltturbo meget potent i daglig brug og med rigelig bundtræk for dem, der gerne vil hænge en trailer eller campingvogn bagpå, for Astra i den her version hiver 1.700 kg på krogen.

Både affjedring og styretøj er velafstemt og Astra kører rigtig godt. Også når der er lidt sving på vejen er Opels nyeste bedre end forgængeren. Der kan sagtens kører sportsligt, for indstyringen er præcis og og styretøjet reagerer villigt når det liver drejet på rattet.

Motoren er passende til bilen. turbomotoren leverer 160 heste og det er fint. Man kommer ikke til at mangle kræfter til hverdag, og den standardmonterede 6-trins manuelle gearkasse er fint afstemt til bilen.

Opel lover 23,8 km/l efter EU-normen. Det holder ikke i virkeligheden, hvor det på min rute lå omkring 17 km(l. Men det er vel også ok.

Astra gørd et rigtig fint. Der er god plads til to voksne og tre børn bagi. Bare ikke samtidig. Bagagerummet er på 540 liter med sæderne på plads, hvilket er ganske pænt. Sæderne kan lægges ned og så er der plads til de helt store indkøb.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Opel Astra er et virkeligt godt bud i klassen med stationcars i den kompakte klasse. Den er billigere end VW Golf, men dyrere end eksempelvis sine koreanske konkurrenter.  Mit personlige indtryk er, at Opel har taget et stort skridt fremad med Astra, der fortjener titlen som Årets Bil 2015 som den vandt.

Pris og kvalitet er høj, køreegenskaberne er komfortable og alt i alt er Astra blevet en virkelig god bil.


Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTi Innovation
Testbilens pris inkl. ekstraudstyr:  434.025 kr.
Testbilens grundpris uden ekstraudstyr: 341.325 kr.

Motor og gearkasse
1,6 liters 4 cylindret dobbeltturbo dieselmotor
160 hk 
350 Nm 6-trins manuel gearkasse
Præstationer
Topfart: 220 km/t med 6-trins manuel gearkasse
0-100 km/t: 8,9 sek.
Forbrug (efter EU-norm)
Blandet kørsel 23,8 km/l
opel-astra-sports-tourer-16-cdti-2016-2